Webinar TPACK

Vanavond heb ik in het kader van de Post HBO-opleiding e-learning van Fontys via Adobe Connect een webinar over TPACK verzorgd. In deze blogpost beschrijf ik de opzet, en vind je de gebruikte materialen.

Ik heb deelnemers vooraf gevraagd om onderstaande video te bekijken.

TPACK 101 from Clare Kilbane on Vimeo.

Ik ben de sessie begonnen met meerkeuzevragen/stellingen om te kijken of cursisten de video hebben begrepen.

1) Heb je de video over TPACK kunnen bekijken?

Nee,
Ja, gedeeltelijk
Ja, helemaal

2) De wijze waarop ICT een bepaald vakgebied beïnvloedt, maakt ook deel uit van Technological Content Knowledge

Eens
Oneens
Weet niet

3) Pedagogical Content Knowledge is eigenlijk
– Digitale didactiek
– Vakdidactiek
– Pedagogiek

4) TPACK gaat er ook van uit dat didactiek kan veranderen dankzij ICT

Eens
Oneens
Weet niet

Daarna volgde een introductie, met ruimte voor vragen.

Vervolgens heb ik de volgende stelling in de strijd gegooid:

TPACK is sterk gericht op het kennen, minder op het kunnen

Eens
Oneens (de meerderheid koos hiervoor)

Daarna volgde weer een inleiding met opdrachten. Vervolgens wilde ik hen drie opdrachten geven (oplopende moeilijkheidsgraad). Daarvan heb ik er maar één kunnen doen. Deze opdracht leidde wel tot concrete leeractiviteiten, waarvan we er enkelen hebben besproken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Duidelijke video en leuk om het nog een keer terug te zien. Het voordeel van het model is dat je bij het ontwerp van een leertraject dus nadenkt over inhoud, didactiek en gebruik van technologie. Toen ik als biologiedocent lessen digitaal ging maken noemden we dat digitale didactiek. En als je online of andere digitale vormen van leren inzet samen met klassikale activiteiten kan je dat blended learning noemen.

    Wat dat betreft vind ik dia 4 van je presentatie wel sterk. Het geeft vooral richting aan om zowel je content, vakdidactiek en gebruik van media te verrijken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *