O2G2 is een koepelorganisatie van 35 openbare scholen in Groningen (primair, voortgezet, speciaal). Hun Online Academie organiseert regelmatig webinars voor medewerkers. Vanmiddag mocht ik een webinar verzorgen over blended learning.
Na drie vragen als opening, zijn we ingegaan op een aantal aspecten.
Simultaan onderwijs en blended learning. Ik heb simultaan onderwijs vergeleken met schaken op meerdere borden tegelijkertijd. Ik heb deelnemers onder andere laten nadenken over de vraag: hoe kun je online lerenden thuis actief betrekken bij jouw les op school? Ik heb zelf ook enkele tips gegeven.
Vervolgens ben ik ingegaan op blended learning en op de volgende ontwerpcriteria die beïnvloede hoe blended learning vorm krijgt:
- In welke mate leer je binnen de ‘blend’ online?
- Verzorg je begeleiding online of niet?
- Wat is de verhouding tussen synchroon en asynchroon online leren?
Ik heb de aanwezigen laten nadenken over de vragen:
- Hoeveel van het onderstaande onderwijs kan online worden verzorgd (vijf vakken, binnen verschillende scholen)?
- In welke mate kunnen bepaalde vormen van begeleiding binnen het voortgezet onderwijs synchroon online plaatsvinden?
Daarna zijn we stil blijven staan bij bewezen didactische principes en blended learning:
- Laat leerstof actief verwerken (o.a. via oefenen met game-elementen en break-out room sessies).
- Voorkennis activeren. Ik heb de aanwezigen laten nadenken over de vraag: wat zijn effectieve manieren om voorkennis te activeren?
- Geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie (bijvoorbeeld door gebruik te maken van een infographic).
- Toetsing als leer- en oefenstrategie (o.a. het exit ticket).
- Gebruik voorbeelden (o.a. binnen video’s).
- Gebruik feedback (bijvoorbeeld gesproken feedback).
Tenslotte ben ik kort ingegaan op het online investeren in de pedagogische relatie met lerenden.
Ik heb wederom alleen Mentimeter gebruikt.
Hier zijn mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie