Het Amerikaanse Consortium for School Networking (CoSN) constateert een groot verschil tussen opvattingen van schoolleiders over web 2.0 en leren, en hun gedrag. Schoolleiders onderstrepen het belang en de potentie van web 2.0 voor leren, maar beperken tevens het gebruik van veel social software binnen hun onderwijsorganisatie.
Dat blijkt uit een onderzoek, dat men heeft laten uitvoeren onder zo'n 1200 respondenten. In het persbericht (een Word-bestand) valt onder meer te lezen:
The use of these tools in American classrooms remains the province of individual pioneering classrooms.
De onderzoekers constateren ook dat beslissers zelf vooral passieve gebruikers van web 2.0 zijn. Zij concluderen dat scholen beter om moeten leren gaan met de realiteit van een 'technologie-rijke' wereld, waarin leerlingen en studenten vandaag de dag opgroeien.
Amerikaanse schoolleiders grijpen dus ook vaak naar fysieke maatregelen, zoals het afsluiten van social networking sites, als het gaat om social software. Mede daardoor staat het gebruik van web 2.0 voor leerdoeleinden ook aan de andere kant van de oceaan nog in de kinderschoenen. Meer dan een jaar geleden constateerde Jeroen Onstenk al dat Nederlandse schoolleiders niet of nauwelijks een visie hebben op de ontwikkelingen en mogelijkheden van Web 2.0. Onstenk keek in zijn onderzoek overigens ook sterk naar de (afwezige) relatie tussen onderwijsvernieuwing en web 2.0, en naar de de opvattingen van docenten ten aanzien van de meerwaarde van social software.
Beide onderzoeken illusteren het verschil tussen belijden en doen (of droom en daad) als het gaat om e-learning 2.0. Althans:voor zover het overwegend formeel leren betreft….
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie