Web 2.0 in het onderwijs (#in #oeb11)

In de eerste workshopronde heb ik een sessie bezocht over web 2.0 in het onderwijs. Deze verzameling van technologieën maakt meer interactief en participatief leren mogelijk. Het gaat om “The people formerly known as the audience”, zoals één van de sprekers het uitdrukte.

In deze sessie kwamen voorbeelden van projecten en initiatieven voorbij. Via http://www.udemy.com en http://p2pu.org kan iedereen bijvoorbeeld leren en doceren.

In WeCast (http://www.wecast-sachsen.de/) hebben lerenden media gedurende een week in een mediakamp ontwikkeld. Dit project is ook gepaard gegaan met onderzoek. Daarbij is o.a gekeken naar de toename van het vermogen om zelf te leren, en naar de ontwikkeling van sociale vaardigheden.
Hieruit bleek onder meer dat het vermogen om zelfstandig te leren daadwerkelijk is toegenomen. Tijdens de discussie bleek overigens dat men gedragsobservaties niet als onderzoeksmethode heeft gebruikt.

De derde spreker ging in op het gebruik van technologie voor online begeleiden. Hij gebruikt Elluminate voor het begeleiden van met online leren onervaren docenten (scenario’s). Sociale media worden gebruikt om altijd contact te onderhouden met studenten, om betrokkenheid van studenten te vergroten. Vooral studenten met beperkingen (zoals hoorproblemen of problemen met zien) gebruiken sociale media om buiten de virtuele klas om persoonlijke problemen met de docent te bespreken. Hij heeft nogal wat studenten met posttraumatische stress stoornissen. Sociale media worden vooral gebruikt om de voortgang van het leerproces te bespreken. Sociale media zijn ‘high touch’. Het gaat daarbij om verbinden, dialoog en reflectie. Daar zijn deze media sterk in, aldus deze spreker. Binnen deze online universiteit is overigens nog geen onderzoek gedaan naar de effecten van sociale media op het leren.

Tijdens de discussie vroeg één van de aanwezigen zich af of sociale media in bepaalde culturen wel als tools voor leren worden beschouwd. In sommige culturen zou sociale media als onvoldoende ‘serieus’ worden beschouwd.

Opvallend: toen de discussie met de zaal startte, liep de zaal voor een groot deel leeg!

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *