Web 2.0, identiteit en privacy

Gisteren heb ik een Studium Generale-lezing
voor het Kenniscentrum Pedagogiek Zwolle verzorgd over digitale wereld, digitale identiteit en digitaal
onderwijs. Prompt kom ik op Surfspace een artikel tegen van de Vlaamse edublogger Maarten Cannaert
met als titel Digitale identiteit en online privacy in de 21ste eeuw.

Cannaert stelt dat in het web 2.0-tijdperk identiteit en privacy een andere invulling krijgen dan voorheen. Elk
mens heeft meerdere identiteiten. Deze zijn in de ‘fysieke’ wereld te scheiden, maar lopen online door elkaar
(bijvoorbeeld via websites als Wie o Wie). Voorbeeld: in de
kroeg hoeft niemand mijn identiteit als beleidsmedewerker te kennen. Online is dat al snel zichtbaar. Uiteraard
als je online sporen achterlaat over je identiteiten. Daarnaast -schrijft Maarten- kun je online een andere
identiteit aannemen. Op SecondLife kun je bijvoorbeeld vrouw zijn, terwijl je in het echt een man bent.

Maarten Cannaert geeft een aantal voorbeelden van de gevolgen die dit kan hebben, onder meer voor de privacy.
Bovendien heb je dat niet altijd zelf in de hand:


In een digitaal tijdperk wordt informatie over ons verzameld langs diverse wegen en vaak zonder dat we ons daar
bewust van zijn. Geef toe – wie leest die “privacy disclaimers” nog bij het invullen van persoonlijke gegevens op
een website?

Uiteraard ziet Maarten ook voordelen van digitale identiteiten, zoals het fenomeen social recommondations
Op basis van eerdere keuzes voorspelt een site als Amazon jouw vraag. Dit heeft overigens ook beperkingen. Je
komt daardoor minder snel in aanraking met wat nieuws.

In het laatste deel van zijn artikel gaat Cannaert in op de rol van het onderwijs en docenten in dezen. Volgens
hem moet het onderwijs jongeren wijzen op mogelijke gevaren en problemen, en op kansen en mogelijkheden. Door
lerenden binnen het onderwijs de gelegenheid te geven om met social software te werken, en hen daarin te
begeleiden, ontdekken al doende de mogelijkheden en beperkingen.

Maarten’s verhaal sluit goed aan op mijn inleiding. Ik ben daarin wel wat specifieker ingegaan op mogelijkheden om aan mediawijsheid
te werken. Maarten heeft de ‘problematiek’ daarentegen uitvoeriger en op een duidelijke manier belicht.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *