Ecabo (kenniscentrum voor onder meer economisch-administratieve beroepen) heeft binnen de eigen sector onderzoek laten doen naar opvattingen van docenten en praktijkopleiders over competentiegericht leren binnen het MBO.
Docenten die minder dan vijf jaar voor de klas staan, zijn grotendeels voorstander van het competentiegericht beroepsonderwijs (CGBO). Docenten die 20 jaar of langer in het mbo werken, zijn aanzienlijk minder positief dan hun jongere collega’s. ‘CGBO is slecht voor de doorstroom naar een vervolgopleiding, komt de algemene ontwikkeling van de leerling niet ten goede en er wordt te weinig naar docenten geluisterd bij het vormgeven ervan op school’, zo luidt de kritiek. Het bedrijfsleven is gematigd positief: ruim één op de drie praktijkopleiders is van mening dat leerlingen beter voorbereid op de werkplek komen sinds de invoering van deze nieuwe vorm van leren.
Ecabo vindt het verbazingwekkend dat eenderde van de docenten vindt dat onvoldoende aandacht is voor kennisverwerving. Ik vind dat niet verbazingwekkend omdat menig "nieuwe leren evangelist" dat daadwerkelijk beweerd heeft.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie