Er is steeds meer interesse om SecondLife te gebruiken als e-learning platform. Clark Aldrich heeft hier twijfels bij. Hij schrijft dat mensen ongetwijfeld veel leren binnen SecondLife, maar hij vraagt zich af of deze 3D omgeving gebruikt kan worden als "platform for Educational Simulations". SecondLife mist hiervoor een aantal kenmerken, vindt Aldrich, zoals begeleiders, taken en niveaus.
Ik ken secondLife eigenlijk maar oppervlakkig. Ken lang niet alle mogelijkheden, met name als het gaat om het ontwikkelen binnen SecondLife. Maar ik zou in elk geval onder meer willen werken met aparte groepsruimtes, met verschillende rollen en met voice. Is dat mogelijk binnen SecondLife (voice schijnt er aan te komen, heb ik begrepen)?
De grootste toegevoegde waarde van 3D boven 2D heeft wat mij betreft te maken met het motiverende karakter van de omgeving: het gevoel -dankzij avatars- ècht iemand te zijn binnen een omgeving, de aanwezigheid van anderen meer te ervaren dan binnen een 2D omgeving (mits je niet eenzaam binnen de omgeving rondloopt). Je hebt meer het gevoel in een leeromgeving te verblijven (authenticiteit).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie