Veel deelnemers aan (t)e-learning missen face-to-face contact, zo blijkt uit veel evaluaties van online leren. Een aantal Canadese onderzoekers hebben onderzoek gedaan naar de perceptie van lerenden: wat is het dat zij missen bij online leren? Met als resultaat het artikel Learners’ Perspectives on What is Missing from Online Learning: Interpretations through the Community of Inquiry Framework
Five themes emerged: robustness of online dialogue, spontaneity and improvisation, perceiving and being perceived by the other, getting to know others, and learning to be an online learner.
Overigens heeft het onderzoek zich beperkt tot interviews met tien lerenden. Ook heeft het onderzoek betrekking op het gebruik van een traditionele elektronische leeromgeving, namelijk webCT. Er is dus niet gekeken naar omgevingen waarbinnen bijvoorbeeld videoconferencing mogelijk is (een vorm die veel sterker lijkt op face-to-face communicatie). Eén van de vijf aanbevelingen die de auteurs op basis van hun onderzoek formuleren, is dan ook om nadrukkelijker te kijken naar de potentie van dergelijke technologieën als je online leren vorm wilt geven.
De relatie die de auteurs leggen met het community of inquiry framework van Garrison is sterk.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie