Wat is Twitter en kun je er wat mee als het gaat om leren?

Robin Good heeft een inleiding geschreven over de micro-blog tool Twitter. De titel vind ik
heel treffend gevonden: Mobile Instant Messaging Meets Social Networking: Twitter – A Beginner’s Guide.

Twitter is inderdaad een mix van (mobiel) instant messaging en social networking. Maar ik vraag me af: wat kun je er mee in relatie tot (t)e-learning? Behalve dat Twitter bij kan dragen aan een gevoel van ‘presence’ -wat
positief werkt op de motivatie van lerenden- heb ik nog geen zinvolle ‘leertoepassing’ kunnen bedenken. Biedt
Good’s gids uitkomst?

Good schrijft onder meer dat je met Twitter ‘just in time’ beknopte informatie (bijvoorbeeld een hyperlink) kunt
delen met anderen (via een website, via een instant messaging programma of via een mobiele telefoon). Ook is Twitter erg geschikt voor life bloggen, zo schrijft Good. Twitter sluit ook aan op de behoefte van veel mensen permanent verbonden te zijn (‘connected’). En het is een vreselijk eenvoudige tool om online te publiceren. Robin Good schrijft ook:


Love it or hate it Twitter is a force to be reckoned with, and provides a great many opportunities beyond simply telling the world what you ate for breakfast. By making it easy for people to send out short (140 characters or less) messages to their personal webpage, friends and followers, and even the Twitter community at large, the service makes for a compelling way to get the word out fast.

Good heeft een erg informatieve gids over Twitter geschreven. Maar op mijn vraag ‘wat kun je we mee als het gaat om leren?’ heb ik vooralsnog geen overtuigend positief antwoord kunnen formuleren. Ik blijf berichten van 140 tekens daarvoor te oppervlakkig vinden. Dat neemt niet weg dat veel mensen Twitter gewoon leuk vinden. Twitter heeft inderdaad grappige eigenschappen. En je hoeft immers niet elke Internettechnologie voor (t)e-learning te gebruiken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *