Dave Pollard onderscheidt acht doelen van social software. Hij heeft hierbij vooral gekeken naar de functionaliteiten van social software. Pollard heeft op basis van zijn analyse een "social networking landscape" gemaakt. Voorbeelden van doelen zijn: mensen vinden, samenwerken met mensen in je netwerk en content delen met mensen in je netwerk. Veel van deze doelen hebben te maken met leren.
Op basis van deze indeling deelt hij verschillende typen software in. Pollard beschrijft ook knelpunten van de meeste social software tools, zoals:
The most needed people have the least time and motivation to participate
Vooral de indeling in doelen vind ik de moeite waard. Het rubriceren van tools lijkt me wat willekeurig. Ik zou weblogs bijvoorbeeld ook tools vinden waarmee mensen met elkaar in contact worden gebracht (via RSS-feeds bijvoorbeeld).
Pollard linkt ook naar het "Home of the Social Networking Services Meta List" van Judith Meskill. Zij clustert honderden tools in "negen social networking categories".
Nota bene: via een héél beknopt bericht in Stephen Downes’ weblog ben ik hier terecht gekomen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie