Wat belemmert en bevordert kennis delen?

Welke factoren belemmeren en bevorderen kennis delen binnen een online community of practice? Volgens mij is veel onderzoek gedaan naar deze vraag. Ook door Khe Foon Hew en Noriko Hara. Zij hebben met name gekeken naar een community of practice voor verpleegkundigen. In het artikel Identifying factors that encourage and hinder knowledge
sharing in a longstanding online community of practice
beschrijven zij de resultaten van hun onderzoek.

Five
factors were found that helped motivate knowledge sharing: (a) self-selection type of
membership, (b) desire to improve the nursing profession, (c) reciprocity, (d) a non-competitive
environment, and (e) the role of the listserv moderator. Regarding barriers for knowledge
sharing, four were found: (a) no new or additional knowledge to add, (b) unfamiliarity with
subject, (c) lack of time, and (d) technology.

De auteurs gaan eerst uitvoerig in op het theoretisch kader en op de onderzoeksmethode. Vanaf pagina tien komen de stimulerende en belemmerende factoren aan bod. Opvallend is dat de ’technologie’ als een belemmerende factor wordt beschouwd, terwijl gebruik is gemaakt van een een mailinglist. Veel eenvoudiger kan niet, zou je zeggen. Volgens mij ligt het dan ook meer aan het medium, dan aan de technologie. E-mail is een minder geschikt medium voor discussies over complexe onderwerpen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *