Vandaag heeft Jane Hart haar jaarlijkse top 200 van leertechnologieën gepubliceerd. Jane heeft ook een analyse geschreven, waar volgens mij wel wat op is af te dingen.
Voorop gesteld: ik heb veel waardering voor het feit dat Jane Hart al vele jaren (twaalf om precies te zijn) inventariseert welke leertechnologieën het meeste gebruikt worden. Op deze manier krijg je een mooi overzicht van veel gebruikte leertechnologieën.
Jane presenteert relevante informatie over de tools, waarbij zij ook gebruikers citeert. Ik kom mijn eigen uitspraken regelmatig tegen. Ik probeer namelijk trouw jaarlijks mijn top 10 in te leveren.
Een leertechnologie is dan een technologie die speciaal voor het faciliteren van leren, onderwijs en opleiden is ontwikkeld of een technologie die hiervoor wordt gebruikt (zonder er speciaal voor te zijn ontwikkeld). Deze definitie is trouwens niet onomstreden.
Sinds een aantal jaren stelt Jane Hart ook drie sublijsten samen:
- Tools voor persoonlijk en professioneel leren
- Tools voor werkplek leren
- Tools voor opleiden
De tools presenteert zij in een tabel waarbij je verschillende filters kunt gebruiken. Je ziet bijvoorbeeld dat de lijst bijna 30 nieuwkomers bevat. Of dat de Khan Academy dit jaar maar liefst 91 plaatsen is gezakt en ScoopIT 139 plaatsen.
Ik vind dit overzicht een mooi startpunt als je leertechnologieën wilt verkennen.
Elke tool een leertechnologie?
Volgens mij zou Jane wel wat kritischer mogen zijn wat betreft de opname van bepaalde tools. Wordt elke tool wel voor leren gebruikt?
Kijk bijvoorbeeld eens naar wat gebruikers over tekstverwerker Word schrijven.
Volgens mij valt het volgende niet onder ‘leren’:
“Basic and functional but good for writing documentation for more technical tasks. Also has great editing and reviewing tools for collaborative” Anon, UK
Deze dan weer wel:
“is a tool I use to play with words as another way to explore my thinking. I use outlines heavily and I haven’t found a better way to switch between outlines and prose. This is where things like articles, chapters, and books come from. At least until I find a better tool (haven’t really got my mind around Scrivener’s organization, though I’ve tried).” Clark Quinn, USA
We moeten er volgens mij voor waken om alles ‘leren’ te noemen. Als je scherper afbakent wat je onder leren verstaat, eindigt tekstverwerker Word waarschijnlijk niet op plek 7.
Naar aanleiding van deze Top Tools for Learning 2018 heeft Jane Hart eveneens een analyse geschreven. Hierin schrijft zij hoe deze top tot stand is gekomen. Vervolgens presenteert zijn tien trends
for both personal, professional and workplace learning:
- Web-bronnen domineren nog steeds. Daarbij valt ook de verscheidenheid in formats op (online video, audio, samenvattingen boeken).
- Sommige sociale netwerken stijgen, andere dalen. Twitter en LinkedIn behalen hoge plaatsen, Facebook daalt.
- Online cursussen winnen aan populariteit. Er staan maar liefst twaalf platforms voor online cursussen in de lijst (o.a. Coursera, Udacity, Highbrow en Lynda).
- Er is sprake van een subtiele verschuiving van cursusontwikkeling naar contentontwikkeling. Daarmee doelt zij op tools waarmee je geen standaard modules samenstelt, maar applicaties zoals H5P en HiHaHo.
- Leren op het werk wordt persoonlijk en continu (met dank aan Degreed en Anders Pink).
- Tools voor samenwerking binnen teams ondersteunen het echte social learning op het werk. Slack en Microsoft Teams worden meer populair, Yammer echter niet.
- Het Microsoft ecosysteem wint aan kracht (o.a. dankzij Microsoft Teams).
- OneNote wint de slag om het digitale notitieblok. Ten koste van Evernote. Google Keep moet je in de gaten houden.
- Videoconferencing overschaduwt conference calls. Zoom heeft de afgelopen jaren bijvoorbeeld een hoge positie verworven.
- Het gebruik van leertechnologie om je publiek te betrekken, is zeer populair (Mentimeter, Slido, Plickers).
Ik vind het echter nogal wat om op basis van een inventarisatie van leertechnologieën te spreken over 10 Trends for Digital Learning. Trends worden namelijk niet alleen beïnvloed door technologische ontwikkelingen (zie het recent verschenen hoofdstuk over technology enhanced learning (pdf) waar ik co-auteur van ben).
Bovendien kun je trends, ook trends in het gebruik van leertechnologieën, pas over een langere periode duiden. Als ik dan naar Jane’s trends kijk dan herken ik al diverse jaren wat zij schrijft over web-bronnen, videoconferencing en het gebruik van tools om je publiek te betrekken.
De populariteit van online cursussen vind ik opvallend. Vooral ook omdat Jane een van degenen is die geloven in het ’70:20:10’-concept.
Wat mij zelf het meeste opvalt is de enorme veelzijdigheid aan leertechnologieën waarover we beschikken. Hiermee kun je tal van krachtige leeractiviteiten faciliteren en diverse concepten ondersteunen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie