Er wordt veel onderzoek gedaan naar ‘wat werkt’ op het gebied van het onderwijs. Maar we gaan ook vaak uit van aannames en valse theorieën. Eén van de wetenschappers die kritisch reflecteert op wat werkt en niet werkt op dit terrein, is hoogleraar Daniel Willingham. Willingham stelt onder meer dan mensen op verschillende manieren leren, maar dat leerstijlen niet bestaan.
Dankzij een tweet van Jelmer Evers heb ik de website van Daniel Willingham ontdekt. Een cadeautje op de vroege zondagochtend! Willingham is auteur van het book “Why Don’ts Students Like School?“, een boek dat ik een paar jaar geleden tijdens de Online Educa Berlijn heb ontdekt. Dat gold echter niet voor zijn website.
Willingham is cognitief psycholoog en doet o.a. onderzoek naar de relatie tussen de werking van hersenen en leren. Daniel Willingham probeert met name wetenschappelijk bewijs voor wat werkt op het gebied van leren en onderwijs, toegankelijk te maken.
Op zijn website vind je informatie over zijn boeken, een groot aantal artikelen, een leerstijlen FAQ, hele fraaie video’s (o.a. over multitasking en leerstijlen) en een weblog.
Willingham schrijft bijvoorbeeld dat onderzoek laat zien dat denken beter is dan intuïtie. Zelfs als je expert bent.
the most apt conclusion seems to be that both pattern recognition and deliberative cognition are major contributors to expertise.
Onderstaande video gaat in op het fenomeen ‘multitasken’. Kinderen doen dat altijd al beter dan volwassenen, al gaat het ten koste van de kwaliteit van de uitvoering van taken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik heb het even niet paraat, maar er is een onderzoek van circa 2jaar terug, waar in een engelse studie de resultaten van leerstijlen onderzoek anders heeft geinterpreteerd. Conclusie was dat je beter kunt rekening houden met het onderwerp(hoe leg ik dit het beste uit) dan met de leerstijl van de leerling.
Dit was voor de grote Kolb aanleing om te verzuchten dat hij terug naar de tekentafel moest.
Interessant onderwerp en goed artikel. Blijft een discutabel punt en veel wetenschappelijke onderzoeken spreken elkaar hierin tegen. Geen verschillende leerstijlen? Waar blijft Howard Gartner in dit verhaal? Geen verschillende leerstijlen maar wel verschillende leerbehoeftes waarbij het welbevinden van een persoon een behoorlijk verschil kan uitmaken bij de keuze van de aanpak van een leertaak. Het filmpje toont mijns inziens ook aan dat we kinderen moeten helpen met het aanleren van leerstrategieën, juist omdat hun drang naar multitasking in combinatie met de hoeveelheid informatie die op het afkomt, blijkbaar minder effectief is voor het kwalitatieve resultaat van hun taak.