Pedro de Bruyckere postte gisteren zijn belangrijkste bronnen van het afgelopen jaar. Hij nodigde zijn lezers uit hun ‘topbronnen’ te delen. Daarom hieronder mijn favoriete bronnen op het gebied van ICT en leren (in willekeurige volgorde), media die ik gebruik om bronnen te raadplegen en te verwerken, de top 10 Tweeps (op basis van verwijzingen) en een kort overzicht van statistieken van mijn weblog.
- Ik zal maar met Pedro de Bruyckere beginnen (en niet omdat hij mij ook in zijn top 10 heeft staan). Zijn blog over onderwijs, jongeren, cultuur en media (http://xyofeinstein.wordpress.com/) bevat vooral verwijzingen (onder meer naar video’s) en samenvattingen van rapporten en onderzoeken (1a). Zijn Engelstalige The Economy of Meaning (http://theeconomyofmeaning.com/) bestaat uit meer uitgebreide beschouwingen (1b).
- Stephen Downes’ OLDaily (http://www.downes.ca/) waardeer ik erg om de enorme diversiteit aan verwijzingen, al vind ik de ’tone of voice’ van Stephen’s commentaar vaak minder (forse kritiek vaak uitsluitend gebaseerd op een persoonlijke opinie).
- e-Literate (http://mfeldstein.com/) van Michael Feldstein en Phil Hill houdt mij op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van elektronische leeromgevingen en learning management systemen. Ik vind hun beschouwingen van deze markt waardevol.
- Educational Technology van Ray Schroeder (http://people.uis.edu/rschr1/et/) aggregeert relevante berichten op het gebied van ICT en leren. Daarbij gaat het om de introducties van artikelen met links (zonder commentaren).
- Larry Cuban (http://larrycuban.wordpress.com/) is niet alleen één van Pedro’s favorieten, maar staat ook in mijn top 10. Zijn nuchtere en kritische kijk op onderwijsinnovatie en ICT in het onderwijs spreken aan.
- Audrey Watters (http://hackeducation.com/) geheel eigen kijk op technology enhanced learning zet aan het denken, en mag in deze lijst zeker niet ontbreken.
- Fred Saba’s Distance-Educator.com (http://distance-educator.com/) volg ik al heel erg lang. De opzet is vergelijkbaar met Educational Technology van Ray Schroeder: samenvattingen en hyperlinks aggregeren.
- Jane Hart’s Learning in the Social Workplace (http://www.c4lpt.co.uk/blog/) heeft een duidelijke focus op alternatieve manieren van ’corporate learning’. Haar Top 100 Tools is erg bekend. Ze maakt soms wel erg veel reclame voor eigen aankomende workshops of voor bijdragen van haar maten als Harold Jarche, Jane Bozarth of Charles Jennings.
- Ik volg uiteraard ook veel Nederlandstalige edublogs. Eén van mijn favorieten is Blogcollectief Onderzoek Onderwijs (http://onderzoekonderwijs.net/). Een collectief van auteurs (waar onder Amber Walraven, Jelmer Evers, Harther Wassink en Paul Kirschner) probeert de kloof tussen theorie en praktijk op het gebied van onderwijs een beetje te dichten.
- Elearninglearning.com (http://www.elearninglearning.com/) is eveneens een ‘aggregator’, met dit keer een focus op ‘corporate learning’. Zij houden rekening met de populariteit van berichten, en geven je de mogelijkheid op basis van persoonlijke voorkeuren nieuws te ontvangen. Een nadeel van beide benaderingen is wel dat ‘usual suspects’ snel ‘boven komen drijven’, en je nauwelijks nieuwe bloggers ontdekt.
In totaal ben ik op 475 weblogs en -sites geabonneerd. Daarbij gaat het ook om RSS-feeds van kranten of van technologiesites.
Ik doe een aantal blogs eigenlijk tekort door ze niet in de top 10 op te nemen. Je kunt mijn bestand met abonnementen downloaden: Inoreader Subscriptions.xml (zip-bestand). Dankzij Pedro’s top 10 is er weer een aantal bijgekomen.
Ik gebruik al een hele tijd (en met veel plezier) Inoreader als RSS feedreader om deze RSS-feeds te scannen. Tot voor kort gebruikte ik FeeddlerPro op mijn iPad en iPhone (fungeert als schil bovenop InoReader). Maar sinds IOS8 crasht FeedlerPro dikwijls. Sinds een week of twee gebruik ik daarom de app van InoReader. Werkt prima. Ik vind RSS nog steeds onmisbaar om op een efficiënte manier bij te blijven op mijn vakgebied.
Een aantal van de 475 blogs en sites is niet meer actief. Daar merk je niets van. Er verschijnen gewoon geen nieuwe berichten meer in je RSS feedreader.
Mijn RSS-feedreader is zonder meer mijn belangrijkste medium voor het raadplegen van nieuws. Ik scan daarin de vele bijdragen (vaak honderden per dag). Bijdragen die ik echt wil lezen, sla ik met één klik op in de applicatie Pocket. Deze toepassing gebruik ik om bijdragen uitgebreider te lezen, te verwerken en te delen (via Twitter, Scoop-it, Facebook en mijn blog).
Verder word ik via Facebook en vooral Twitter geattendeerd op interessante bijdragen (ook op Scoop-it’s). Ik volg ongeveer 2800 personen via Twitter, waarvan ongeveer 400 intensiever via drie lijsten.
Als het gaat om het attenderen op interessante bronnen verdienen de volgende tien ‘Tweeps’ een bijzondere vermelding: Robert Schuwer (@fagottissimo), Jaap Walhout (@jaap_w), Joseph Kessels (@JosephWMarie), Willem Karssenberg (@trendmatcher), Steve Wheeler (@timbuckteeth), Pierre Gorissen (@PeterMcAllister), Marij Veugelers (@marijveugelers), Pasi Sahlberg (@pasi_sahlberg), Willem van Valkenburg (@wfvanvalkenburg) en Herman van den Bosch (@hmjvandenbosch). Ook nu doe ik weer verschillende mensen tekort.
Gisteren is het Jaarrapport 2014 van mijn blog uitgekomen (via Jetpack). Daarin valt in een notendop te lezen hoeveel berichten ik het afgelopen jaar heb gepubliceerd, hoe vaak mijn blog is geraadpleegd, wat het meest populaire bericht is en wie het meest hebben gereageerd (dank je wel Remko Boers, Elbert, Pierre Gorissen en Karin Winters).
Ik vind het echter interessanter om te kijken naar de ontwikkeling over een aantal jaren. Zo neemt het aantal visitors en het aantal views nog steeds toe.
In 2012 heb ik 574 berichten gepost, in 2013 451 en in 2014 381 (inclusief deze). Ik vermoed dat de belangrijkste reden van de terugloop is, dat ik treinreizen nu voornamelijk gebruik om regulier werk te doen (in plaats van te bloggen).
Het aantal commentaren loopt terug. Ik heb de indruk -ik kan daarover geen statistieken vinden- dat mensen eerder ‘liken’ en delen, dan becommentariëren (het aantal Likes op WordPress is in elk geval toegenomen). Verder worden Facebook en met name LinkedIn intensiever gebruikt voor reacties.
Bijdragen over massive open online courses ontbreken verder in de top 10 van meest bekeken berichten. De berichten zonder oranje stip zijn niet in 2014 geplaatst.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geen dank. 🙂
Fijn dat je je belangrijkste bronnen deelt. Ik ga die lijst zeker nader bekijken.