EdSurge laat een vertegenwoordiger van ViewSonic Corporation aan het woord. Zij hebben een metaverse-toepassing ontwikkeld, specifiek voor onderwijs en opleiden (Universe). Ondanks dat het een gesponsord artikel betreft, bevat de publicatie een aantal argumenten waarom de metaverse toegevoegde waarde heeft voor educatieve doeleinden.
Volgens ViewSonic Corporation is één van de grootste problemen binnen het onderwijs een gebrek aan engagement van lerenden bij online leren. Bij live online leren is meestal één persoon aan het woord, terwijl anderen passief luisteren. Lerenden voelen zich niet gehoord, haken daardoor af en leren niet. Binnen de metaverse voelen lerenden en docenten zich meer aanwezig, en kunnen zij deelnemen aan ‘natuurlijke gesprekken’. Binnen de metaverse maak je gebruik van ‘spatialized audio‘: afhankelijk van waar je je in een virtuele ruimte bevindt, hoor je een persoon hard of minder hard spreken. Lerenden kunnen daardoor andere lerenden makkelijker benaderen en vragen stellen, bijvoorbeeld over opdrachten, zonder dat de hele groep het hoort. Conversaties verlopen meer natuurlijk waardoor je ook gemakkelijker online sociale banden kunt opbouwen.
Daarnaast kun je ook gebruik maken van subgroepen waarbij de docent virtueel door een ruimte kan lopen, één groep benaderen en met die groep samenwerken. Tegelijkertijd vang je als docent geluiden op van andere groepen in de ruimte zodat je bijvoorbeeld makkelijker onenigheden op het spoor kunt komen en kunt ingrijpen. De applicatie van ViewSonic Corporation bevat ook mogelijkheden om voortgang van conversaties te monitoren, en om instructies te verzorgen (al heb je daar natuurlijk de metaverse niet voor nodig). Opvallend bij deze laatste mogelijkheid is dat je als docent kunt afdwingen dat lerenden plaatsnemen in een soort collegezaal.
Universe heeft verder een optie waarmee data over gedrag van lerenden in kaart wordt gebracht, en docenten kunnen zien of een lerende actief bezig is in Universe of langere tijd werkt met andere applicaties of met de smartphone.
Lerenden kunnen ook een personage creëren dat uitbeeldt hoe zij willen zijn of waarin ze zich prettig voelen. Als lerenden zich prettig gepresenteerd voelen, dan zijn zij volgens ViewSonic Corporation eerder geneigd zich in te zetten binnen de groep. Dit creëert dan meer mogelijkheden voor van en aan elkaar leren. Ook zijn minder terughoudend om de camera aan te laten, aldus de makers.
De samenstellers hebben ook oog voor toegankelijkheid en inclusiviteit. Universe is dan ook met behulp van tal van apparaten te gebruiken.
Centraal in deze bijdrage staat wat mij betreft het op een betere en meer natuurlijke manier faciliteren van communicatie en interactie bij synchroon online leren. Het artikel bevat verder enkele veronderstellingen waarvan wat mij betreft nog moet blijken of ze waargemaakt worden, en of de geschetste toegevoegde waarde van de metaverse daadwerkelijk gerealiseerd wordt.
Nota bene: wil je een beter beeld krijgen van de metaverse? Bekijk dan deze video van CBS News. De makers typeren de metaverse als een sociaal netwerk binnen virtual reality.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie