Maken jongeren zich geen zorgen over privacy met betrekking tot sociale media? Als je dat denkt, dan helpt een recent onderzoek je uit de deze droom. Al is er nog steeds werk aan de winkel als het gaat om bewustwording op dit terrein.
Via Mindshift ben ik gestuit op een recent onderzoek van het PEW Research Center over jongeren, sociale media en privacy. Dit onderzoekscentrum heeft 802 jongeren over dit thema bevraagd. Daaruit blijkt onder meer dat jongeren in toenemende mate persoonlijke informatie via sociale media delen. Jongeren, ouder dan 14 jaar, doen dat vaker dan jongeren van 12 of 13 jaar oud.
Verder valt de toenemende populariteit van Twitter op (24% van de ondervraagden gebruikt Twitter nu). Facebook wordt minder populair, onder meer vanwege de toenemende aanwezigheid van volwassenen.
Zestig procent van de jongeren, die Facebook gebruiken, maakt het profiel niet publiek toegankelijk. Bij meiden ligt dat percentage op 70%. 64% van degenen die twitteren, doet dat publiek terwijl 12% niet weet of zij publiek of privé twittert.
De meeste jongeren beschouwen zichzelf als bekwaam om hun instellingen bij sociale media te beheren. Over het algemeen zijn jongeren bewust bezig met hun online reputatie. Bijvoorbeeld door het persoonlijke profiel bij te werken, berichten of foto’s te veranderen of te verwijderen, of andere gebruikers te blokkeren of te verwijderen uit hun netwerk. 26% gebruikt nep-data (zoals een verzonnen naam) om de eigen privacy te beschermen.
Slechts 9% van de jongeren maakt zich veel zorgen over de wijze waarop derden met hun data omgaan (denk aan adverteerders). Ouders maken zich daar meer zorgen over. Jongeren die zich wel zorgen maken over wat derden met hun data doen, zijn actiever op het gebied van online reputatiemanagement. Dat geldt ook voor jongeren met een omvangrijk netwerk.
Jongeren maken meer melding van positieve ervaringen met sociale media, dan negatieve ervaringen. 57% van de jongeren die internet gebruiken heeft ooit besloten bepaalde content niet online te zetten omdat men bang was dat dit de online reputatie zou kunnen schaden.
Op basis van dit rapport durf ik te concluderen dat de meeste jongeren zich bewust zijn van hun online reputatie en van het risico van aantasting van de privacy. Zij gaan bewust om met hun aanwezigheid binnen online sociale netwerken. Toch lijkt een deel van de jongeren zich daar onvoldoende van bewust. Ik vraag me overigens af of dit voor volwassenen niet ook geldt. De meerderheid van de jongeren maakt zich wel ten onrechte weinig zorgen over wat derden met online data doen. Wat dat betreft is er op het gebied van ‘mediawijsheid’ dus nog wel wat te doen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie