Wat verwacht ik van de Online Educa 2023? #OEB23

Het is bijna traditie dat ik aan de vooravond van de Online Educa vooruitblik op dit evenement. Om na afloop te reflecteren op mijn verwachtingen.

OEB banner 2023The Learning Futures We Choose

De OEB heeft elk jaar een centraal thema. Dit keer gaat het over de vraag: geven we zelf vorm aan de wijze waarop leren plaatsvindt, of laten we de toekomst van leren, opleiden en onderwijs bepalen door technologie en grote technologiebedrijven? Op zich vind ik dit een te simplistische voorstelling van zaken. De wijze waarop we interacteren met technologie is complexer en boeiender. Ook hoop ik dat we platitudes vermijden zoals “technologie is maar een middel”. Dit miskent de potentie van technologie. Ik ben erg benieuwd naar de opening op donderdagochtend, met sprekers als Luciano Floridi en Eric Sheninger. Helen Lee Bouygues ken ik eerlijk gezegd niet.

Generative AI

Verleden jaar werd ChatGPT een paar dagen na de Online Educa gelanceerd. Tijdens de Online Educa 2022 werd met geen woord gerept over generatieve AI, wel over AI in het algemeen. Dit jaar gaan zéér veel sessies over generatieve AI, terwijl OpenAI -de ‘love baby’ op het gebied van generatieve AI- momenteel in een existentiële crisis lijkt te verkeren. Hoe je het wend of keert, generatieve AI zal dit jaar “talk of the OEB-town” zijn. Tal van aspecten worden besproken. Zowel praktische -hoe formuleer ik een goede ‘prompt’ als meer reflectieve sessies (over het belang van geletterdheid op dit terrein, etc.). Ik verzorg zelf op vrijdag een presentatie over dit onderwerp tijdens één van de sessies (van 12-13.30, Charlottenburg II).
Ik verwacht ook dat generatieve AI aan bod zal komen tijdens de ‘learning battle’ aan het eind van de woensdagmiddag. Daar dagen deelnemers elkaar uit in de strijd om de meest favoriete manier van leren. Altijd de moeite waard. Ook verwacht ik dat generatieve AI op de beurs aan bod zal komen. Wellicht via specifieke toepassingen, maar ook omdat bestaande leertechnologieën generatieve AI in gaan bedden. Het risico bestaat ook dat aanbieders van leertechnologie zeggen AI toe te passen, maar dat dit vooral “window dressing” is.
Het OEB Debat op donderdag avond raakt ook aan dit onderwerp, met als stelling “This House Believes that the Widespread Implementation of AI in Learning Will Do More Harm than Good“. Donald Clark en Inge de Waard heb ik al vaker horen spreken. Mede daarom kijk ik hier ook naar uit. Voormalig radiopresentator Maximilian Jarrett mag voorzitten. Oud-Lagerhuis lid, en tot nu voorzitter van het OEB Debat, Harold Elletson is helaas afgelopen zomer onverwachts overleden. Een idee om het OEB Debat voortaan naar hem te vernoemen?

The Big Reset: Adapting to a New Educational Landscape

The ‘big reset’ is eigenlijk gelanceerd door het World Economic Forum. Toegepast op het onderwijs betekent dit volgens de organisatie dat tal van ontwikkelingen een uitdaging zijn voor het traditionele onderwijsparadigma. Tijdens de opening van dag twee gaat een plenaire sessie over dit onderwerp. De noodzakelijke verandering van het onderwijs is al zolang als ik me herinner een thema bij de OEB. We praten er veel over…..

Oranje boven

Ik durf bijna te wedden dat de ‘Nederlandse delegatie’ ook in 2023 weer de grootste is. Ik weet dat vanuit meerdere instellingen -mbo, hbo, wo- diverse mensen gaan. Verschillende L&D-ers uit ons land zijn ook aanwezig. Het is wel te hopen dat men -zoals ik- een thuisblijver heeft gemachtigd om op Lisa Westerveld van GroenLinks-PvdA te stemmen ;-). Verder ben ik vooral benieuwd of het aantal deelnemers uit Israël in vergelijking met andere jaren is afgenomen. Het kan best zijn dat de oorlog in Gaza ertoe leidt dat deze deelnemers niet mogen reizen naar een internationaal congres. Verder zullen weer zo’n 2500 deelnemers uit tientallen landen aanwezig zijn, verwacht ik.

Subthema’s en tracks

Je kunt sessies op basis van doelgroepgerichte tracks volgen –durf echter ook jouw ‘baan’ te verlaten– of via verschillende subthema’s:

  1. Menselijke vaardigheden versus geautomatiseerde vaardigheden. Dit subthema onderzoekt de rol van onderwijsinstellingen en de arbeidsmarkt in het tijdperk van AI, en stelt vragen over de invloed van AI op leercurricula en de taakverdeling tussen mensen en machines.
  2. Herziening van het ontwerpen van leren: Dit subthema richt zich op de groeiende vraag naar ontwerpers van leertrajecten en verkent de impact van goed ontworpen leertrajecten op langetermijn ontwikkeling van lerenden.
  3. Duurzame L&D en digitale transformatie voor allen: Dit onderwerp gaat over de economische duurzaamheid van digitaal leren, upskilling en reskilling van werknemers, en de integratie van e-learning binnen onderwijsinstellingen.
  4. Data benutten om leren te ontsluiten: Dit subthema gaat over de uitdagingen en mogelijkheden van learning analytics en datagestuurde innovatie in het onderwijs, met focus op personalisatie, adaptief leren, en ethiek.
  5. Herontwerp van beoordeling en certificering: Binnen dit subtthema ligt de nadruk op nieuwe vormen van beoordeling en certificering, waaronder microcredentials en digitale identiteiten, en hoe deze nieuwe methoden schaalbaar en fraudebestendig kunnen zijn.
  6. Leerpotentieel ontsluiten met strategische cross-over samenwerkingen: Dit subthema verkent samenwerkingsmogelijkheden tussen de bedrijfs-, overheids- en onderwijssectoren, en hoe deze sectoren van elkaar kunnen leren en samenwerken.
  7. Het steeds omvangrijkere landschap van leertechnologieën verkennen: Dit onderwerp behandelt de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van ‘ed tech’ en hoe professionals de juiste tools en innovaties kunnen kiezen en toepassen.
  8. Leren vergroent: Dit subthema richt zich op de rol van de ‘leer industrie’ in de strijd tegen klimaatverandering en hoe duurzaamheid geïntegreerd kan worden in alle aspecten van doceren en leren.
  9. De impact van oorlog en crisis op leren: Hoe kan leren op afstand helpen bij het voorkomen van leerachterstanden bij vluchtelingen, en wat zijn de kosten en toegankelijkheid van leren in crisistijden.

Je ziet de de loop der jaren dezelfde thema’s terugkeren tijdens de OEB. Learning design, learning analytics, de implementatie van leertechnologie, microlearning, microcredentials. Deze en andere toepassingen komen al meerdere jaren aan bod. De toepassingen en invulling kan verschillend zijn. Ook zie je andere aanbieders van leertechnologie op het toneel verschijnen. Het leermanagementsysteem en auteursomgevingen blijven centrale applicaties, naast diverse videotoepassingen.

Tenslotte, in 2022 heb ik de bijdrage Hoe maak je zo optimaal mogelijk gebruik van je bezoek aan de Online Educa in Berlijn #oeb22 geschreven. In deze blogpost geef tips op basis van mijn vele bezoeken aan de OEB die je helpen meer te halen uit de OEB. Deze tips zijn nog steeds actueel. Behalve dat een mondkapje niet meer nodig is in het OV. En het traditionele Café Einstein lijkt permanent gesloten te zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Café Einstein is deze zomer helaas failliet gegaan.. Dat wordt dus een “nevenprogramma”: op zoek naar een nieuwe pleisterplaats 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *