Ik heb sinds mijn aankomst in Berlijn een aantal keren de beurs van de OEB bezocht. Wat is me daarbij opgevallen?
Je kunt dagen besteden aan het bezoeken van de beurs. De tijd vliegt. Ik heb een paar partijen maar echt kunnen spreken. Verder heb ik de beurs vooral ‘gescand’. Daar heb ik toch een goede indruk van gekregen. Zoals uit onderstaande opsomming zal blijken, zijn aanbieders van traditionele vormen van e-learning nog steeds dominant op de beurs (leermanagement systemen, toetsen, contentontwikkeling, online video, online cursussen).
- Je ziet verder een grote diversiteit aan producten. Robots, applicaties voor het plannen van leeractiviteiten, e-books, serious gaming, taaltrainingen, online catalogi met tal van cursussen, verschillende videotoepassingen, enzovoorts, enzovoorts.
- De leermanagement systemen zijn nog steeds prominent aanwezig, ondanks dat hun einde nabij schijnt te zijn (lees je vaker; ik geloof dat trouwens niet). Brightspace, Canvas, Docebo, ItsLearning, Moodle, OpenOlat. De stand van Canvas was trouwens beduidend kleiner dan verleden jaar. Kostenbesparing nu men ‘in de etalage’ staat?
- Learning Experience Platforms zijn weer niet aanwezig op de beurs. LinkedIn Learning is wel één van de sponsoren.
- Er is veel aandacht voor het gebruik van online video. Zowel live streaming video, als tools waarmee je makkelijk video’s kunt opnemen, ontwikkelen en distribueren. Ik heb bijvoorbeeld een demonstratie gehad van WiseUp. Dat is een Zuid-Koreaans bedrijf dat een tool heeft waarmee online conferenties en colleges kunt verzorgen. Als docent bedien je zelf een digitaal mengpanel waarmee je kunt switchen tussen verschillende monitoren (dat zijn bijvoorbeeld verschillende schermen, zoals Skype of een browser). Je kunt deze applicatie dus gebruiken in combinatie met andere toepassingen. De docent bepaalt sterk waar het accent op ligt. Het multitasken lijkt me lastig (een sessie inhoudelijk verzorgen en technisch faciliteren).
- Een interessante toepassing is van Fontys Hogescholen: SynCoach: een toepassing voor het synchroon coachen van bijvoorbeeld docenten in opleiding. Daarbij wordt gebruik gemaakt van 360 vragen video. Coaches kunnen interventies plegen door woorden aan te klikken. De lerende krijgt dan gesproken begeleiding. De interventies worden gelogd ten behoeve van de nabespreking.
- Veel aandacht voor toetsen en beoordelen, en aanverwante terreinen. Zoals online proctoring (Proctorio is dit jaar zelfs hoofdsponsor van de OEB) en originaliteitscheck (Urkund, PlagScan, TurnItIn, xQuiry).
- Ik heb de indruk dat ik dit jaar minder AR/VR-toepassingen heb gezien dan verleden jaar.
- Verschillende toepassingen voor het snel kunnen ontwikkelen van content. Blink.It belooft zelfs dat je e-learning cursussen binnen minuten kunt maken. Je moet dan wel content kant en klaar hebben.
- Diverse aanbieders profileren zich op het gebied van AI en adaptief leren. Ik durf niet met zekerheid te zeggen in hoeverre men deze beloften waar maakt. Ik heb AREA9 LYCEUM uitgebreid gesproken. Zij ontwikkelen adaptieve trainingen (bijv. voor onboarding, het leren kennen van nieuwe producten of op het gebied van compliancy). Daarbij werken ze met veel en zeer afgebakende leerdoelen waar vragen, oefeningen en content aan zijn gekoppeld. Deelnemers beantwoorden niet alleen vragen, maar geven ook aan hoe zeker men is over het antwoord. Algoritmes bepalen dan het leerpad. De aanpak past wel bij onderwerpen waarvoor men trainingen ontwerpt. Al geloof ik ook dat performance support voor veel van de thema’s ook een oplossing kan zien. Deze applicaties ben ik echter niet echt tegen gekomen.
- Ik had meer aanbieders van tools voor webinars, virtual classrooms en aanverwanten verwacht.
Wil je weten wie er allemaal op de beurs aanwezig waren?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
DAnk je wel voor je updates, Wilfred.
Graag gedaan