Wat stroomt er zoal voorbij aan informatie op een doorsnee woensdag (o.a. onderzoek naar student response systemen)?

Dankzij internet worden we dagelijks geconfronteerd met grote hoeveelheden informatie. Slim cureren, daar gaat het om. Wat heb ik gisteren bijvoorbeeld gelezen?

Het schijnt dat 90% van de data in de wereld de laatste twee is gecreëerd (bron). Elke dag scan ik via sociale media en mail honderden berichten. Daar lees ik maar een klein deel van, en dan vaak alleen maar kop en inleiding. Via Twitter en mijn RSS-feedreader ben ik gisteren op de volgende informatie gestuit, die ik wel gelezen en verwerkt heb:

Using Clickers? A Note of Caution is een artikel over onderzoek naar het gebruik van student response systemen. Het gebruik hiervan in de klas zou leiden tot het beter onthouden van feitenkennis. Deze systemen zouden echter ten koste gaan van verdiepend conceptueel begrip (beiden zijn belangrijk). Bij een introductiecursus waren de resultaten van het gebruik van deze toepassingen goed. Bij een probleemgebaseerde cursus presteerden vooral studenten die moeite hadden met de inhoud, slecht (terwijl de vragen conceptueel van aard waren). Voor verdiepend leren zul je mogelijk andere werkvormen moeten kiezen, suggereert de auteur.
Wat ik in deze bijdrage mis, is de rol van feedback. Eerder onderzoek laat zien dat de kwaliteit van de feedback beïnvloedt of de inzet van student response systemen effectief is. Daarnaast kun je deze systemen natuurlijk ook gebruiken voor het activeren van voorkennis of het op gang brengen van discussies. Naar die toepassingen hebben de onderzoekers volgens mij niet gekeken.

Via een tweet van Pierre Gorissen (aanwezig tijdens de Onderwijs Research Dagen in Antwerpen) ben ik gestuit op Flocker. Dit is een applicatie (in ontwikkeling) waarmee je patronen op Twitter kunt analyseren.

Gisteren vond ook de onderzoeksconferentie van Kennisnet plaats. Via de hashtag #knoc kon je meekrijgen wat hier zoal verteld werd.
Eén onderwerp dat me bijzonder boeit is de invloed van het gebruik van sociale media (en smartphones) op prestaties van lerenden en werknemers. Volgens Regina van den Eijnden laat onderzoek zien dat “overmatig socialemediagebruik’ een negatieve invloed lijkt te hebben op schoolprestaties van (jonge) leerlingen in het voortgezet onderwijs. Van den Eijnden ligt dat in dit interview toe.  Waar deze negatieve effecten precies door worden veroorzaakt (zoals onvoldoende slaap door een overmatig gebruik, afleiding door een overmatig gebruik of je ongemakkelijk voelen in een groepsapp), is niet bekend. Ook kunnen persoonlijke kenmerken en omgevingsfactoren risico’s vergroten. Ik ben er alleen nog niet achter wat verstaan wordt onder “overmatig gebruik”.

Een tweede interessante onderwerp ging over “observationeel leren van videovoorbeelden”. Een aantal wetenswaardigheden die ik heb opgepikt zijn:

  • Je leert bij video meer van een volwassene, dan van een jongeren.
  • Een accent heeft geen invloed op de effectiviteit van observationeel leren van videovoorbeelden. Sekse ook niet.
  • Je hoeft als docent niet persé in beeld te zijn. Dat heeft geen invloed op de effectiviteit van een video.
  • Filmen vanuit de eerste persoon werkt beter dan filmen vanuit de derde persoon.
  • Zie ook het artikel: Observationeel leren van videovoorbeelden. Hierin lees je onder meer over voorwaarden voor de effectiviteit van videovoorbeelden (voorkennis, ontwerp, inzet).

Andere opvallende bevindingen hebben te maken met digitale boeken (binnen kleuterklassen).

digitale leesboeken

Bron: @Suus7je

Zie ook hashtag #knoc .

Over de managementmythe rond mindfulness heb ik gisteren al “gescoop-ed”.

Verder heb ik dankzij Twitter deze YouTube video bekeken:

Dit stukje technologie-geschiedenis is tenslotte ook de moeite waard. Ik wist overigens niet dat de pinautomaat al zo oud is.

Geen slechte oogst voor een werkdag.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *