Wat nieuw onderzoek zegt over de effecten van ICT op leerprestaties

Het medium doet er niet toe. De effectiviteit is afhankelijk van de wijze waarop media binnen het onderwijs worden gebruikt. Deze conclusie trok onderwijsonderzoeker John Hattie in 2009 over de effecten van ICT in het onderwijs. Recent onderzoek lijkt daarbij aan te sluiten.

Via Pedro de Bruyckere heb ik de blogpost What does the evidence say about technology use? gelezen. Deze bijdrage gaat over een recent review paper dat zelf niet vrij toegankelijk is. Dit paper betreft een kwantitatieve analyse van een aantal studies naar de effecten van ICT binnen het onderwijs.

Wat betreft effecten heeft men, zoals zo vaak,  gekeken naar leerprestaties. Het onderzoek heeft betrekking op vier thema’s:

  1. Toegang tot technologie.
  2. Computer-ondersteund leren (zoals adaptieve leerprogramma’s).
  3. Online cursussen
  4. Gedragsinterventies, mogelijk gemaakt door ICT (zoals notificaties; Behaviour intervention software). Naar dit thema wordt normaliter weinig onderzoek gedaan.

Wat betreft toegang tot technologie is sprake van een wisselend beeld binnen het zogenaamde K-12 onderwijs. In het hoger onderwijs is sprake van een positieve impact op leerprestaties.

Computer-ondersteund leren blijkt effectief te zijn. Met name als sprake is van gepersonaliseerde eigenschappen. Volgens mij worden hier adaptieve leerprogramma’s mee bedoeld. Vooral op het gebied van wiskunde zijn de resultaten positief. Dit is in feite een bevestiging van eerder onderzoek.

Naar online cursussen is volgens de onderzoekers betrekkelijk weinig onderzoek gedaan. De onderzoeken die zijn uitgevoerd, leiden tot de conclusie dat deze toepassing het minst veelbelovend is.  Behalve als online cursussen worden gecombineerd met face-to-face onderwijs. Dan leiden deze cursussen zelfs tot betere leerprestaties dan volledig face-to-face onderwijs. Deze laatste conclusie is in lijn met een eerder uitgevoerde meta-studie (in opdracht van het Amerikaanse onderwijsministerie).

Behaviour intervention software blijkt positieve effecten te hebben op leerprestaties van alle onderwijsniveaus, en is bovendien goedkoop. De onderzoekers maken een onderscheid in vier typen toepassingen, zoals het betrekken van ouders bij vroege leeractiviteiten of communicatie tussen ouders en school.

Dit onderzoek biedt een voorzichtig positief beeld over de effecten van ICT op leerprestaties. Een aantal conclusies bevestigt eerder onderzoek. Daardoor aarzel ik het onderzoek zelf aan te schaffen. Daarnaast maakt dit onderzoek duidelijk dat diverse technologieën worden gebruikt, die ook nog eens verschillend worden toegepast. Maak bij onderzoek  daarom helder waar jouw onderzoek betrekking op heeft.

Algemene uitspraken over effectiviteit van ICT zijn m.i. dan ook zinloos.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *