Volgens de Educause learning Initiative zijn er zeven zaken die je moet weten van challenge-based learning. Bij deze manier van leren staat een complexe, authentieke, uitdaging centraal binnen het leerproces.
Volgens 7 Things You Should Know About Challenge-based learning is Apple de bedenker van deze manier van leren. Op basis van de uitdaging worden vragen geformuleerd, die lerenden sturen bij het leren. Deze vragen worden onderzocht, en geherformuleerd. Studenten maken ook producten (zoals video’s) waarin zij reflecteren op deze vragen.
Dit paper benadrukt dat er een verschil is met probleemgericht leren:
But instead of presenting students with a problem to solve, CBL offers general concepts from which the students derive the challenges they will address. In addition, CBL encourages the use of web and mobile technologies, such as collaborative tools and wikis, that are available to students but not often used in coursework. This model is frequently interdisciplinary in its approach and encourages projects that involve the wider community. The combination of allowing students to choose their challenge and tying these challenges to community interaction raises student investment in a productive outcome.
In dit paper wordt toegelicht
- wie deze manier van leren al gebruikt,
- hoe het werkt,
- wat beperkingen zijn (de auteur noemt onder meer de tijdsinvestering, hoe beoordeel je het en -vreemd genoeg- het risico dat studenten een uitdaging kiezen waar jij als docent weinig van weet),
- hoe deze manier van leren zich gaat ontwikkelen
- en wat implicaties zijn voor doceren en leren.
Er wordt naar mijn mening weinig aandacht besteed, aan de vraag voor welke leerdoelen deze manier van leren wel of niet geschikt is.
Ik moet bij challenge-based learning toch echt heel sterk denken aan het progressive inquiry model (model voor samenwerkend leren), dat al meer dan 10 jaar oud is (maar wel goed kan werken). Wellicht is nieuw aan challenge-based learning dat hierbij expliciet wordt uitgegaan van leren in open gemeenschappen, in plaats van leren binnen een gesloten groep.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie