Je kon er op wachten, op de Second Life-editie uit de Educause-serie "7 Things You Should Know About…". Deze uitgave illustreert via een scenario hoe je deze virtuele wereld kunt inzetten voor economieonderwijs (de opzet van een virtueel winkelcentrum). Uiteraard is er ook beknopte informatie over wat Second Life is, hoe het werkt en wie zich zoal bezig houdt met deze omgeving. Over de betekenis van Second Life schrijven de samenstellers onder andere:
Although Second Life offers a compelling synchronous experience for geographically disparate users to meet and interact, the stronger attraction for many academics and researchers is the extent to which the environment serves as a legitimate surrogate for the real world, allowing users to inhabit personas and situations that are otherwise unavailable to them. (…). Activities inn Second Life can teach users how to work effectively in a group by allowing them to experiment with behaviors that they might be too reluctant or shy to try in the real world.
Uiteraard beschrijft deze editie van "7 Things" ook beperkingen. Opvallend is dat hierbij de nadruk gelegd op het niet meer herkennen van het verschil tussen de virtuele en werkelijke wereld. Ik had verwacht dat de samenstellers hier zouden schrijven over beperkte schaalbaarheid (snel veranderende cleintsoftware).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie