Dankzij internettechnologie is de wereld van het auteursrecht volgens mij complexer geworden. Dat geldt ook voor het onderwijs. Je kunt namelijk gemakkelijker (onderdelen van) materialen maken, publiceren, remixen en hergebruiken. Dat leidt tot vragen rond eigendomsrecht en over voorwaarden waaronder je bepaalde bronnen wel of niet mag gebruiken (en op welke manier).
De stuurgroep van het programma Stimuleren Gebruik Digitaal Leermateriaal (een initiatief van Kennisnet) heeft daarom een verkennend onderzoek laten uitvoeren door het Instituut voor Informatierecht.
Het onderdeel 'Hoofdlijnen' beschrijft wat een onderwijsorganisatie en medewerker zou moeten weten en regelen als het gaat om auteursrecht. Wist je dat het auteursrecht op de werken die de docent als lesvoorbereiding maakt ook toe komt aan de werkgever (tenzij anders wordt overeengekomen)? Of dat je als school niet meer dan 20 pagina's uit een werk zonder toestemming mag fotokopiëren?
Het onderdeel 'Praktijk' gaat in op auteursrechtvraagstukken waar docenten en onderwijsinstellingen in de praktijk mee te maken kan krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het mogen publiceren van werk dat door lerenden is gemaakt. En wist je dat het embedden van een andere website binnen jouw website (via iframe) eigenlijk illegaal is?
Een derde hoofdstuk gaat over Creative Commons. Het erg handige rapport zelf is gepubliceerd onder een Creative Commons Naamsvermelding- Niet commercieel 3.0 Nederland Licentie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie