Vandaag mocht ik in het kader van een masterclass van de SURF Academy over ICT-docentprofessionalisering (#sa-ictdocent) een presentatie verzorgen. Ik was gevraagd een relatie te leggen tussen met motivatietheorieën en activerende didactiek. Ik heb me in mijn presentatie -gezien het thema van de masterclass- echter focust op de vraag: hoe kun je de intrinsieke motivatie van docenten, om ICT in het onderwijs te gebruiken, aanwakkeren?
Als docenten vanuit zichzelf gemotiveerd zijn om technologie in het onderwijs te gebruiken, leidt dit eerder tot een effectievere inzet van ICT voor leren.
Ik heb vanmiddag de stelling betrokken dat onderwijsinstellingen vaak zelf weerstand organiseren tegen (t)e-learning. Bijvoorbeeld doordat zij docenten in diverse opzichten weinig ruimte geven op het gebied van ICT. Een grotere mate van autonomie en een gevoel van eigenaarschap (binnen duidelijke kaders) zou wel eens positieve resultaten kunnen opleveren (naast een aantal andere maatregelen). Dit komt onder meer tot uitdrukking in het mogelijk maken van het gebruik kunnen maken van eigen technologie (bring your own technology/device (BYOT, BYOD).
Hieronder vind je de dia's van mijn presentatie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie