Het concept van de flipped classroom is ongeveer tien jaar geleden gelanceerd. De initiatiefnemers formuleren op basis van ervaringen succescriteria.
Het Flipped Learning Network definieert ‘flipped learning’ als volgt (pdf):
Flipped learning is a pedagogical approach in which direct instruction moves from the group learning space to the individual learning space, and the resulting group space is transformed into a dynamic, interactive learning environment where the educator guides students as they apply concepts and engage creatively in the subject matter.
Op basis van een presentatie van pionier Jon Bergmann formuleert eSchool News acht principes die dit concept tot een succes moeten maken.
- Het genereren van betrokkenheid bij docenten. Probeer een docent die sceptisch staat ten opzichte van technologie mee te krijgen. Dan volgt de rest vanzelf. Focus je daarbij op waarom dit concept belangrijk is.
- Het gaat om de pedagogisch-didactische verandering. Dit concept leidt ook tot andere relaties tussen docenten en lerenden doordat de klas een actieve plek voor leren wordt.
- Betrek ouders en lerenden bij de verandering. Lerenden zullen actiever moeten worden, en dat is best ingewikkeld te realiseren. Ouders moeten ook weten dat docenten meer tijd kunnen besteden aan lerenden.
- Investeer in de ‘learning spaces’. Realiseer je dat de fysieke leeromgeving ook gaat veranderen door meer samenwerking, beweging en activiteit.
- Gebruik vooral eenvoudige technologie.
- Geef prioriteit aan deze verandering. Invoering van dit concept kost tijd.
- Verander de manier waarop docenten worden geëvalueerd. Wat zijn belangrijke aspecten om op te letten bij dit concept?
- Investeer in docentprofessionalisering.
Geen rocket science, wel belangrijk.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie