‘Nudging’ is een motivatietechniek waarbij mensen op een subtiele manier worden gestimuleerd om bepaald gedrag te vertonen (bron). Het is een duwtje in de rug waardoor je in beweging komt. Op het gebied van leren, opleiden en onderwijs kan ‘nudging’ ook worden toegepast.
Terry Freedman heeft hierover een bijdrage geschreven op basis van het boek ‘Inside The Nudge Unit: How Small Changes Can Make a Big Difference’ van David Halpern. Wat zijn volgens Freedman de belangrijkste inzichten?
Maak het gemakkelijk
Je kunt docenten de mogelijkheid bieden om voortgangsrapportages te maken. Maar waarom laat je die rapportages niet automatisch samenstellen als je weet dat docenten dit (praktisch) altijd willen?
Automatiseer
Laat applicaties bepaalde standaard taken automatisch uitvoeren. Een voorbeeld is het sturen van herinneringen als deadlines van opdrachten naderen. Of het sturen van herinneringen als lerenden, na zich te hebben aangemeld voor een online cursus, na een week of twee nog niet hebben ingelogd. Als het sturen van dergelijke notificaties lastig is of veel tijd kost, dan doen docenten dit niet.
Nota bene: de AVG verplicht wel dat lerenden expliciet toestemming voor moeten geven. Ook geldt: overdaad schaadt. En de toonzetting van dergelijke notificaties is m.i. van belang.
Maak het vanzelfsprekend
Dit heeft onder meer te maken met user interface, gebruikersgemak en consistentie. Bijvoorbeeld: de meest gebruikte functies van een applicatie beschikbaar via een snelmenu. Of: de interface van een webversie van een applicatie is vergelijkbaar met de desktop versie.
Communiceer actief, geef aandacht
Het is belangrijk dat je actief communiceert richting je gebruikers. Freedman verhaalt daarbij over een experiment op een school. Zij hadden ouders een postkaart gestuurd om de aanwezigheid van lerenden te verbeteren. De ene groep ouders ontving een algemeen bericht, een andere groep een meer gedetailleerd bericht, de derde groep ontving geen kaart. Voor het effect maakte de aard van het bericht niets uit. Het belangrijkste was dat ouders een bericht kregen. De aanwezigheid verbeterde van lerenden waarvan de ouders een ansichtkaart kregen, in vergelijking met degenen die geen kaart ontvingen. Dat blijkt uit meer onderzoek naar ‘nudging’: kleine prikkels kunnen al best veel verschil maken.
Kies het juiste moment
Timing is van essentieel belang. Je moet dus goed nadenken over de vraag wanneer een bericht of interventie zin heeft. Het heeft bijvoorbeeld geen zin een herinnering van een complexe opdracht te sturen, een dag voordat deze moet worden ingeleverd. Het heeft wel zin om lerenden een dag van tevoren te notificeren, voordat de deadline van een inschrijving voor een tentamen afloopt.
Test verschillende typen prikkels
Het ene type ‘prikkel’ werkt waarschijnlijk beter, dan het andere type. Onderzoek wijst bijvoorbeeld op de invloed van het gebruik van kleur. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van verkeerslichten bij het geven van waarschuwingen. Een ‘oranje licht’ werkt beter dan een tekstuele waarschuwing.
Maak feedback toegankelijk en zichtbaar
Freedman refereert hierbij niet aan feedback in het kader van het leerproces, maar op feedback van gebruikers op producten en diensten. Deze feedback stimuleert anderen om ook een product of dienst aan te schaffen cq af te nemen. Volgens mij is er echter wel degelijk een relatie tussen ‘nudging’ feedback bij leren. Feedback beïnvloedt immers ook gedrag. De inhoud van een notificatie zou dat m.i. ook moeten doen. Zoals gezegd: de toonzetting van notificaties is m.i. van belang.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie