Wat kun je leren van e-portfolio implementaties?

Barbara Meyer en Nancy Latham beschrijven in Implementing Electronic Portfolios: Benefits, Challenges, and Suggestions ervaringen met de invoering en het gebruik van elektronische portfolio’s binnen lerarenopleidingen aan vier universiteiten.

De auteurs geven eerst een overzicht van wat de literatuur ‘zegt’ over richtlijnen voor de implementatie van het e-portfolio. Daarna doen zij verslag van het eigen onderzoek. Het gaat daarbij om ervaren voordelen en ‘uitdagingen’  (ik begin een steeds grotere hekel te krijgen aan dat verhullende woord).

Wat opvalt is het leiderschap dat de leiding van de universiteiten vertonen, en de ondersteuning die zij bieden. Ook wordt onder meer de noodzakelijkheid van consistentie in eisen die aan lerenden worden gesteld, onderstreept. Een gefaseerde implementatie blijkt ook een belangrijke succesfactor te zijn.

Meyer en Latham geven aan dat het e-portfolio populair is binnen Amerikaanse lerarenopleidingen. Dat komt vermoedelijk omdat het e-portfolio een accreditatie-eis is. Dat betekent m.i.niet dat de gesignaleerde succesfactoren niet gelden voor de invoering van het e-portfolio binnen andere opleidingen en opleidingsniveaus. Vooral omdat je deze factoren regelmatig tegen komt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *