Wat kun je Googlen en wat niet

Post-its….Real-World Motivators! is een mooi verslag van een project op het gebied van ontdekkend leren. De wijze waarop zij met Google omgaan vind ik vooral mooi.

In dit project maken lerenden gebruik van verschillende leeractiviteiten. Samenwerkend leren en structuur blijken belangrijke elementen. Een voorbeeld van structurering is het gebruik van post-its met te beantwoorden vragen. Als een vraag is beantwoord, dan wordt de post-it weggehaald. Lerenden zien letterlijk de voortgang, wat motiverend werkt.

In totaal hebben de lerenden via brainstorming 154 vragen geformuleerd. Vervolgens hebben zij gekeken welke vragen daadwerkelijk de moeite waard waren om te beantwoorden. Daarbij is een onderscheid gemaakt tusen:

  • Vragen waarvan je antwoorden kunt opzoeken via Google
  • Vragen die je niet kunt beantwoorden met Google.

De auteur schrijft:

The students very quickly realised that all of their questions could be googled. One child mentioned that they believed that Wikipedia would be the first website to appear on the search page, if the questions were googled.

Slechts één van de 154 vragen kon niet beantwoord worden met Google. Het ging om een open vraag (wat zou er gebeuren als…). De lerenden zijn vervolgens open vragen gaan formuleren, die daadwerkelijke waarde hadden. De antwoorden op deze vragen zijn ook bewust niet via een presentatie geformuleerd.

Het mooie van deze manier van werken is dat je lerenden bewust maakt van het verschil in typen kennis, en hen stimuleert om meer verdiepend te leren door de goede vragen te stellen (en deze proberen te beantwoorden).

Via Ewan McIntosh

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Had Ewan McIntosh met dit artikel ook willen citeren maar jij bent me voor – met een mooie samenvatting zoals jij dat zo goed kunt – in het Nederlands. Het is een voorbeeld van effectief leren via ‘design thinking’.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *