Dit was de titel van een expertsessie die ik vandaag heb verzorgd tijdens editie 2015 van Next Learning. In deze sessie ben ik met name ingegaan op wat een deelnemer zelf kan doen om voortijdige uitval uit een massive open online course (MOOC) te voorkomen.
In mijn sessie ben ik eerst ingegaan op het fenomeen ‘drop out’ binnen een MOOC. De kloof tussen ‘inschrijvingen’ en ‘completion’ wordt onder meer veroorzaakt door:
- Intenties van de lerenden verschillen (sommigen nemen bijvoorbeeld deel uit nieuwsgierigheid, anderen om een certificaat te behalen).
- Diverse leerbehoeften en leervoorkeuren van lerenden.
- Inherent grote mate van vrijblijvendheid bij een MOOC (een MOOC verschilt op diverse aspecten met een ‘gewone’ cursus).
Vaak wordt bij drop out gekeken naar het volledig afronden van een MOOC. Een beter passende definitie is echter:
“voortijdig stoppen zonder dat de door de lerende vooraf gestelde doelen zijn bereikt”
Je kunt via het ontwerp voortijdig stoppen voorkomen (mijn presentatie bevat diverse voorbeelden). De deelnemer kan echter zelf ook maatregelen nemen -vooraf en tijdens- om uitval te voorkomen, als hij de intentie heeft de MOOC af te ronden. Kies bijvoorbeeld voor de gecertificeerde versie. Dat werkt als een goede prikkel.
Met de aanwezigen heb ik mijn overzicht aangevuld. Ik heb ook gekeken naar wat een leidinggevende of functionaris/afdeling Leren en Ontwikkelen hier aan kunnen doen. Voortijdig stoppen met een MOOC kan immers ook leiden tot een negatieve leerervaring.
Hieronder vind je mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie