Wat komt er kijken bij de implementatie van de iPad in het onderwijs?

De iPad is een eenvoudig te gebruiken apparaat. Dat betekent echter niet dat de organisatiebrede invoering ervan ook eenvoudig is. Je zult ook nu weer rekening moeten houden met aspecten rond infrastructuur en systemen, management & organisatie, didactiek en ‘mensen & cultuur’. Sam Gliksman heeft een bruikbare checklist samengesteld met zaken waar je aan moet denken als je aan de slag gaat met iPads in het onderwijs.

Gliksman besteedt in zijn checklist onder meer aandacht aan:

  • Binnenkomende bandbreedte
  • Kracht van het draadloze signaal, en de distributie ervan
  • Draadloze netwerk (policies, web filters)
  • Het collectieve beheer van de apparaten (o.a. het gebruik van een Acceptable Use Policy)
  • De inrichting van de lokalen (o.a. met het oog op de schittering van het licht)
  • Beheer en onderhoud van de individuele apparaten
  • Het aanschaffen en onderhouden van de apps
  • Content management
  • Didactische modellen (hoe integreer je de iPads, onderwijsvisie, leerling-gecentreerd onderwijs)
  • Welke apps passen bij de didactiek die gebruikt wordt?
  • Professionalisering van medewerkers (lerenden hebben dat volgens Gliksman schijnbaar niet nodig).
  • Gebruik je de iPad ook voor eBooks?
  • Communicatie met belanghebbenden

Gliksman gaat er impliciet van uit dat de school verantwoordelijk is voor de aanschaf en beheer van de iPad. Bij het hanteren van “Bring Your Own Device“-beleid zul je met andere zaken rekening moeten houden (bijvoorbeeld wat te doen met lerenden die niet in staat zijn een iPad aan te schaffen?).

De checklist van Sam Gliksman past wat mij betreft naadloos in de aanpak die ik hanteer bij de implementatie van ICT in het onderwijs.

Uiteraard is Gliksman’s checklist ook van toepassing op de aanschaf van andere tablet PC’s.

Via http://www.scoop.it/t/ipads-in-education

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

9 reacties

  1. Ik adviseer geen iPads te gebruiken in het onderwijs, omdat te veel didactisch waardevolle websites niet worden vertoond op de iPad.
    Ook op Android tablets draait Flash stroef.
    Daarom voorlopig Windows laptops gebruiken in het onderwijs.

  2. Waarom persé Windows laptops? Waarom geen Linux, Unix of Mac? En moeten we niet eerder af van Flash (html 5)?

  3. Als docent wil ik mij concentreren op lesinhoud, zonder gehinderd te worden door ICT perikelen.

  4. Ik heb vanaf de jaren negentig met Windows gewerkt. Sinds drie jaar werk ik met een Macbook. Sindsdien ben ik aanhanger van de stelling dat ICT beter binnen het onderwijs zou ingevoerd als het onderwijs op grotere schaal gebruik zou maken van Mac’s (en ja: ik heb ook oog voor de kwalijke kanten van Apple).

  5. In het primaire proces moeten wij elk dubbeltje omkeren, Apple is te duur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *