Wat is in de kern de belangrijkste uitdaging van online leren tijdens de Coronacrisis?

Psychologiestudente Emily Moore heeft een mooie analyse geschreven over hoe het komt dat lerenden tijdens ‘COVID-19’ moeite hebben met online leren. Zij baseert zich daarbij op onderzoek.

In de kern komt haar bijdrage op het volgende neer:

  • Onderzoek laat zien dat lerenden betere resultaten behalen als zij controle hebben over het tempo en de volgorde van het leren. Online leren maakt dit mogelijk. Op dit moment, tijdens COVID-19, ervaren lerenden echter vooral ook afleiding en een gebrek aan motivatie.
  • Lerenden hebben moeite om hun eigen leren te reguleren. Deels zullen lerenden deze bekwaamheid nog moeten leren. Aan de andere kant doet hoger onderwijs sowieso een beroep op zelfregulatie door studenten. Dat betekent dat er nu factoren in het spel zijn die zelfregulering belemmeren en bijdragen aan lagere prestaties.
  • Eén van die factoren is de complexiteit van online communiceren. De perceptie van non-verbale signalen draagt bij aan het verloop van een gesprek. Doordat we non-verbale signalen veel moeilijker oppakken, vragen conversaties meer inspanning. Dat leidt tot een hogere cognitieve belasting.
  • Een tweede factor betreft gevoelens van isolatie en vervreemding die lerenden ervaren, mede dankzij de lockdown. Deze gevoelens hebben een negatief effect heeft op de interesse in de cursus en op het vermogen om je te concentreren. Daarnaast leidt de pandemie tot algemene spanningen.
  • Een grotere betrokkenheid bij een online cursus leidt tot minder isolatie en betere onderwijsresultaten. Daarom is het belangrijk dat studenten zich actief inzetten voor de cursus.

De gevoelens van isolatie, vervreemding en stress doen zich normaliter niet voor bij online en blended learning, ook al kunnen lerenden online leren ook wel als ‘eenzaam leren’ ervaren.

Het is daarnaast wel van belang dat lerenden vaardigheden op het gebied van zelfregulerend leren ontwikkelen en leren hoe zij weerstand kunnen bieden tegen afleiding. Moore adviseert ook om te zorgen voor ‘schermvrije’ tijd. Dat leidt tot minder stress.

Verder kun je via je didactisch ontwerp ook bevorderen dat lerenden meer actief betrokken zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *