Wat is achterhaald in het onderwijs van 2010? (#in)

Volgens edustange's posterous maar liefst 21 zaken. Zoals klassen met tafels en stoelen in een rij (past niet bij leren in netwerken), datgene wat wij nu onder een computer verstaan (mobiele apparaten komen op), huiswerk (de grens tussen school en thuis verdwijnt als het om leren gaat), gestandaardiseerde testen en papieren boeken. Daarnaast verandert de organisatie doordat ICT-afdelingen -zoals we ze nu kennen- zullen verdwijnen, net als gecentraliseerde organisaties.

De auteur gelooft sterk in technologie als prikkel voor onderwijsverandering. Hij schrijft evenwel ook:

Predictions related to technological integration are going to be realized. Changes in our thinking about what it is to be an educated person will come much more slowly.

Ik geloof ook dat technologie op zich van invloed is op hoe we leren en hoe wij onderwijs vormgeven. Maar er zijn uiteraard meer factoren die bevorderend dan wel belemmerend werken voor onderwijsvernieuwing. Denk aan machtsverhoudingen en belangengroepen die op dit moment standaardisering van het onderwijs juist stimuleren.

Als technologie op zich inderdaad zo'n innoverende werking zou hebben, dan was het onderwijs al lang veranderd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. De laatste opmerking over verandering van het onderwijs is naar mening afsluitend bedoeld voor je blog dan dat de stelling op onderzoek en feiten is gebaseerd. De stellings is zo geponeerd dat het lijkt alsof technologie alleen het onderwijs kan veranderen, ‘helaas’ is daar meer voor nodig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *