Michiel Muller, oprichter van o.a. Route Mobiel, stelde tijdens de Onderwijsdagen dat onze briljante ideeën vaak onvoldoende ruimte krijgen omdat 'het nu toch goed gaat'. Analytici, waarvan het onderwijs er veel heeft, hebben vaak moeite met veranderen. Het hoeft niet alleen om grote veranderingen te gaan. Kleine veranderingen kunnen volgens Muller namelijk grote gevolgen hebben.
Muller is tijdens zijn keynote ingegaan op de ontstaansgeschiedenis van Route Mobiel. Wat ik niet wist, is dat deze wegenwacht is voortgekomen uit Tango. Grote oliemaatschappijen waren jaren geleden ingeslapen. Er was weinig sprake van innovatie. En toen was er Tango. Sneller en goedkoop tanken. Tango heeft een aantal kleine innovaties toegepast. Zoals de elektronische prijzenborden. Daarmee konden zij bijvoorbeeld een happy hour centraal doorvoeren (tijdelijke korting op afstand geven; de tankstations zijn immers niet bemensd).
De ANWB kwam toen met hetzelfde concept. Dat was het begin van Route Mobiel. De initiatiefnemers verdiepten zich namelijk in de ANWB als concurrent. Ze hebben marktonderzoek gedaan. Met name de ouderen waren bleken het meest enthousiast over een alternatief voor de ANWB. De meest trouwe groep had dus de meeste kritiek op de ANWB. Route Mobiel werd toen de uitdager van de ANWB, met prikkelende reclames.
Aan de hand van de creatiespiraal van Marinus Knoope beschrijft Muller de totstandkoming van Route Mobiel. Daarbij benadrukt hij het belang van de fase van 'geloven'. Maar Muller ging ook in op de andere fasen.
Wat betreft wensen wilde men een alternatief worden van de ANWB, zonder hoge investeringen in een wagenpark te hoeven doen. Wat betreft 'verbeelden' was het o.a. van belang om simpel zaken voor te stellen. Op basis van de Tango-ervaring en intuïtie is men er toen in gaan geloven (ik moest meteen denken aan het boek Intuïtie van Malcolm Gladwell). Slapende reuzen reageren daarbij in eerste instantie dom. Pas na een jaar komen zij in beweging en gaan ze ook innoveren. Je kunt als nieuweling dan snel je slag slaan.
Daarna is men onderzoek gaan doen en gaan plannen. Men realiseerde zich dat de sterke punten van de ANWB geen zekerheden boden. Wat betreft positionering bleek bijvoorbeeld dat de ANWB niet innovatief was.
Vervolgens heeft men besloten Route Mobiel in de markt gaan zetten. In 4 maanden is men toen van idee tot uitvoering gekomen. Die korte tijd bleek een enorm voordeel te bieden om door te pakken. Hetzelfde gold voor het niet voldoende weten van de concurrent. Je ziet dan ook geen beren op de weg.
Muller benadrukte ook het belang van volharden. Uiteindelijk is Route Mobiel verkocht aan SNS.
Michiel Muller benadrukte aan het slot van zijn keynote het belang van innovatie door samenwerking. Open innovatie is anno 2010 volgens hem van groot belang. Buiten je organisatie bestaan immers zeer slimme mensen en ideeën. Ook kun je eigen ideeën soms beter door anderen laten ontwikkelen.Tango heeft bijvoorbeeld een innovatief concept voor betalen aan de pomp laten ontwikkelen. Zij hebben echter alleen voor het eindproduct betaald. De partners konden de op verzoek van Tango ontwikkelde concepten vervolgens doorverkopen.
Wanneer werkt deze manier van werken wel of niet? Grote organisaties staan volgens Muller mensen vaak niet toe buiten bestaande kaders te werken. Pas als je een eerste stap zet, zie je daadwerkelijk nieuwe ideeën voor innovaties. Binnen grote, traditionele, organisaties krijgen medewerkers daarvoor helaas vaak geen ruimte. Muller noemt dit de ondernemersroute.
Ik vind het altijd verfrissend om ervaringen te horen van buiten het onderwijs, om vervolgens de relatie te kunnen leggen met het onderwijs. In deze presentatie betreft dat het pleidooi voor open innovatie, de durf om uitdager te zijn van de gevestigde orde, en het durven knopen doorhakken op basis van onvolledige informatie. En zijn onze grote onderwijsorganisaties niet ook 'slapende reuzen' die vaak en adequaat en veel te traag reageren op alternatieven? Tenslotte is de grote impact van kleine innovaties ook voor het onderwijs iets om over na te denken: welke vlinder kan binnen het onderwijs een orkaan veroorzaken?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie