Wat het onderwijs kan leren van sociale netwerken en games (#in)

Jongeren zijn vaak enthousiaste gebruikers van technologie. Zij gebruiken ICT ook op grote schaal om van en aan elkaar te leren. Maar als het gaat om het gebruik van ICT in het onderwijs, zijn leerlingen en studenten opeens minder enthousiast. Hoe kan dat, vraagt Mimi Ito zich af

I stand at the cusp of two different learning cultures–one that is about youth-driven social engagement and sharing, and the other that is embodied in educational institutions' adult-driven agendas. My biggest challenge has been to find what it would take to get alignment between the energy that kids bring to video games, text messaging, and social network sites and the learning that parents and educators care about.

Zij schrijft in haar artikel over YouMedia uit Chicago, waar men probeert traditionele doelen te bereiken met een aanpak die is 'afgekeken' van sociale netwerken, videogaming en andere -bij jongeren populaire- media. Er wordt veel informeel geleerd, er is sprake van leren van en aan elkaar, begeleiding en ondersteuning door volwassenen, speelsheid, sociale verbondenheid, relaties met individuele interesses, enzovoorts. Ito schrijft:

Engagement thrives when young people are allowed to experiment, socialize, and take ownership of the agenda; there's absolutely no reason why the content of that activity can't be adult-sponsored learning. When young people are supported in pursuing their own choices and interests, and when they are allowed to mobilize peer activity around those interests, suddenly socializing, fun, and peer pressure drive learning rather than detracting from it.

De regering van Barack Obama heeft inmiddels belangstelling getoond voor dit initiatief. Ook wordt onderzoek gedaan naar de effecten hiervan.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van dit initiatief. Ik vind ook dat het onderwijs veel kan leren van de onderliggende principes van sociale netwerken en games. Opvallend is m.i. wel dat gewerkt wordt aan traditionele doelen, en niet aan nieuwe leerdoelen. Er is immers een relatie tussen wat we leren en hoe we leren (ze beïnvloeden elkaar).

Via Graham Attwell.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *