Wat bepaalt de acceptatie van een (t)e-learning applicatie door lerenden?

Via e-mail -hoe ouderwets ook- ontving ik vandaag het bericht dat een nieuwe editie van het European Journal of Open and Distance Learning verschenen is. In deze editie is een artikel opgenomen over factoren die de acceptatie van (t)e-learning oplossingen door lerenden beïnvloeden (zoals een elektronische leeromgeving).

De auteurs zijn daarbij uitgegaan van het Technology Acceptance Model (TAM).

Zij tonen aan dat de perceptie van de gebruikersvriendelijkheid en van het nut van de (t)e-learning oplossing de belangrijkste factoren zijn, die van invloed zijn op de acceptatie door de lerende. Het nut van de (t)e-learning oplossing wordt uiteraard mede bepaald door de mate waarin de technologie is ingebed binnen het curriculum.

Andere factoren, zoals persoonlijke factoren (zoals leeftijd, geslacht, en ervaring en de computer) en mogelijke sociale invloeden of percepties van risico's spelen ook een rol (zij het een veel geringere).

Het artikel is als geheel niet heel erg leesbaar. Maar de conclusies zijn wel relevant (maar niet heel erg wereldschokkend).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *