Er is al heel wat gepubliceerd over de voorwaarden waaronder mensen in een online gemeenschap bereid zijn hun kennis en ervaringen met anderen te delen. Als leden van een community daar niet toe bereid zijn, dan valt zo’n gemeenschap al snel uit een. Grote gemeenschappen worden nog vaak gered doordat een klein percentage actieve participanten toch nog ‘massa’ weet te genereren. Maar kleine online communities zijn al snel ‘op sterven na dood’.
In veel onderzoek worden een altruïstische houding en reciprociteit (het vertrouwen dat je iets terug krijgt) genoemd als belangrijke oorzaken om online meningen, adviezen en reacties te geven. Joseph Lampel en Ajay Bhalla zoeken in The role of status seeking in online communities: Giving the gift of experience het echter in een andere richting:
In this article, we argue that status seeking is likewise an important factor in the provision of free advice and information in virtual consumer communities, and that this motivation deserves more attention from researchers who study the rise and evolution of virtual communities.
Een interessante benadering. Mogelijk dat zelfs sprake is van een verschuiving van motieven. Je begint met kennis delen vanuit een altruïstische houding of vanuit de verwachting dat je er wat voor terug krijgt. Vervolgens ontvang je vooral waardering en word je gezien als een expert. Deze waardering (ook een vorm van reciprociteit?) ontwikkelt zich vervolgens als belangrijkste motief om kennis te delen. Ik herken daar wel wat in!
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie