Waaruit bestaat de rol van opleider bij informeel leren met social media? (#in)

Volgens Michele B. Medved en Terrence Wing verandert de rol van een opleider binnen arbeidsorganisaties, als meer gebruik gemaakt gaat worden van social media voor meer informeel leren.


No longer will workplace learning and performance professionals be solely responsible for directing learning, but also for facilitating the learning process.


De auteurs onderscheiden hierbij drie aspecten:

  1. Er voor zorgen dat alle betrokkenen samenwerken om de behoeften van de organisatie te bevredigen.
  2. De structuur en het proces vormgeven zodat kennis van een gemeenschap van betrokkenen waarde krijgt voor een organisatie.
  3. Medewerkers motiveren, prikkelen en tijd geven om bijdragen te leveren, en verbindingen aan te gaan.

Medved en Wing illusteren deze rol aan de hand van een praktijkcasus, en eindigen met tien overwegingen.

Wat hierbij opvalt is dat het informele leren wat meer geformaliseerd wordt. Overigens niet op een dusdanige manier dat het spontane en motiverende karakter, dat informeel leren vaak kenmerkt, wordt aangetast.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *