Waartoe leidt het beroepsonderwijs op?

Het beroepsonderwijs ziu deelnemers idealiter integraal aandacht moeten besteden aan vakbekwaamheid, beroepscultuur en beroepsethiek. Onder druk van het bedrijfsleven lijkt het beroepsonderwijs echter steeds meer nadruk te leggen op het toepassen van kennis en kunde, terwijl de aandacht voor beroepscultuur en beroepsethiek lijkt te verslappen. Dit valt te lezen in de publicatie "Beroepsonderwijs als integrale beroepsvorming". Deze publicatie is gebaseerd op een onderzoek van het ITS, in opdracht van ondermeer Gilde Opleidingen (mijn huidige werkgever). Het onderzoek is verschenen in december 2004. Maar volgens mij is er nog onvoldoende aandacht aan gewijd.

Beroepsdomeinen

De onderzoekers hebben gekeken hoe deelnemers van drie ROC’s denken over hun beroepsinwijding. Zij concluderen onder meer dat het ‘binneschoolse deel van de opleiding’ volgens de deelnemers niet optimaal voorbereid op de beroepspraktijk. Ook concluderen de onderzoekers dat ethische dilemma’s op de stageplek niet bespreekbaar zijn, "vanwege het ontbreken van een beroepscultuur  waarbinnen gemeenschappelijke overlegstructuren bestaan".

De onderzoekers doen aanbevelingen, onder meer rond verbetering van stages en het verbinden van lesstof aan dilemma’s. Het valt mij op dat bij de aanbevelingen niet gekeken is naar de rol die ICT kan hierbij kan spelen. Ethische dilemma’s zouden bijvoorbeeld binnen games aan de orde kunnen komen. En docenten kunnen via virtuele communities participeren in beroepsnetwerken. Wellicht moet ik daar maar eens mijn tanden in gaan zetten….

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *