Waarover het echt gaat bij blended learning

Vandaag organiseerde Saxion een symposium over ICT in het onderwijs. Ik mocht de keynote verzorgen.

In deze keynote ben ik eerst ingegaan op de aanleiding voor de opkomst van blended learning. Deze was niet het onderwijs drastisch veranderen. Maar de tekortkomingen van e-learning verhelpen. Rond 2000 was namelijk vaak sprake van geïsoleerd en passief leren (we beschikten nog niet over de technologie van vandaag).

Vervolgens heb ik met de zaal het begrip ‘blended learning’ verkend, en geconcludeerd dat deze term pas betekenis krijgt, als je er als docententeam concreet invulling aangeeft. Het zetten van negen stappen kan daarbij helpen. Eén van die stappen is de ontwikkeling van een eigen model voor blended learning aan de hand van zeven vragen:

  • Waar willen we ICT inzetten? En waarom?
  • In welke mate willen we ICT inzetten?
  • Binnen welke aspecten onderwijsleerproces zet je ICT in?
  • Voor welke leeractiviteiten?
  • Willen we ICT voor asynchroon leren of ook voor synchroon leren inzetten?
  • In welke mate willen we lerenden zelfsturing over het eigen leren geven?
  • Welke leertechnologieën zetten we in?

Daarna moet je de vertaalslag maken van model naar concreet onderwijs.

Wat mij betreft gaat het er bij ‘blended learning’ om dat we faciliteren dat lerenden op een effectieve, aantrekkelijke en efficiënt georganiseerde manier leren. ICT fungeert dan als middel, ‘enabler’ en katalysator.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Wilfred, in jouw presentatie heb je onder het kopje leeractiviteiten een aantal punten genoemd die mijn inziens geen leeractiviteiten zijn…ik snap wel wat je daar wilt zeggen maar er staan doelen en vormen door elkaar

  2. Het zijn geen doelen. Maar eigenlijk moet het zijn activiteiten die voorkennis activeren etc. Het gesproken woord telt 😉 Maar ik zal een volgende keer nauwgezetter kijken naar de beschrijving. Dank.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *