Waarom stoppen studenten met online cursussen?

Pedro A. Willging en Scott D. Johnson van de Universiteit van Illinois presenteren in hun artikel “Factors that influence students’ decision to dropout of online courses” resultaten van een onderzoek naar de uitval van studenten uit e-learning cursussen. Ze hebben niet één dominante reden gevonden. Ze onderscheiden persoonlijke redenen (bijvoorbeeld familieomstandigheden), redenen die te maken hebben met hun werk (o.a. de werkgever ondersteunt deelname niet), redenen met betrekking tot het programma (zoals een gebrek aan interactie met docenten en studenten) en technologie-gerelateerde redenen (bijvoorbeeld een leeromgeving die onvoldoende rekening gepersonaliseerd is). Ook hebben ze gekeken naar studiegewoontes van studenten die stoppen met een online cursus. Het onderzoek heeft betrekking op een beperkte groep studenten en één programma. Je kunt dus moeilijk generaliseren.

Aardig citaat: “For the dropout students, the much proclaimed adage of “learning anytime, anywhere” does not seem to apply.”

Ondanks dat het onderzoek beperkt van opzet is, vind ik de resultaten de moeitevan het bestuderen waard. Het laat ook zien, zoals de auteurs aangeven, dat uitval een complex fenomeen is dat m.i. geen simpele “oplossingen” kent.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *