Waarom kiezen onderwijsorganisaties voor Open Source?

Christina Smart probeert deze vraag te beantwoorden in het artikel "Choosing Open Source Solutions". Het artikel bestaat uit drie onderdelen. In het eerste onderdeel wordt Stuart Yeates van JISC Open Source Software Watch geïnterviewd. Het tweede deel bestaat uit perspectieven en citaten van anderen, terwijl het derde deel referenties bevat.

Het artikel beschrijft verschillende voordelen van open source oplossingen. Ik zal er drie kort noemen.
In de eerste plaats voldoen open source oplossingen aan open standaarden. "And open standards are key to successful interoperability."Op de tweede plaats kun je deze applicaties betrekkelijk eenvoudig aanpassen aan je eigen wensen. Dit kost wel tijd en moeite. Al schijnt het bij Moodle mee te vallen (blijkt uit commentaar dat ik op een eerdere weblog bijdrage kreeg). Volgens Stuart Yeates geldt dit in het algemeen:

With open source, if an institution needs the software customised in ways not thought of by the programmers, they can have the program changed, either in-house or by a third party. Once made the changes can often be contributed back to the community, making it easier for the next institution to tailor the interface.

Organisaties proberen overigens wel vaker applicaties aan te passen aan specifieke gebruikerswensen. Dit leidt -zoals ik eerder stelde– vaak tot complexe, tijdrovende en dus dure implementaties.
Het derde voordeel, dat ik wil noemen, is de grotere flexibiliteit doordat je niet te maken hebt met een maximum toegestane aantal licenties. Of -zo merken wij aan de Universiteit Utrecht- met de belemmering dat je geen externen toegang mag geven tot je elektronische leeromgeving (terwijl daar didactisch veel voor te zeggen is).

Verder gaat het artikel ook in op mogelijke nadelen van open source software. Je kunt bijvoorbeeld niet terugvallen op één organisatie die ondersteuning biedt, op basis van een service contract. Hierbij moest ik denken aan een opmerking die iemand gisteren tijdens een informeel gesprek maakte over een elektronische leeromgeving: "Het maakt niet uit dat je product slecht is, als je maar over een goede helpdesk beschikt!"

Over "duurzaamheid" (een veel genoemd nadeel van open source software) zegt Yeates onder meer:

Sustainability is an issue for proprietary software as much as for open source software. Of course the anxiety is that software developed by the "community" might simply vanish. But in fact there is simply no evidence for that. (…)
Open source software is not cost-free, it requires hardware to run and trained people to customise, translate, install, upgrade, patch, test and maintain it. One huge advantage here is that if a significant number of institutions deploy a system (…), and even a tiny fraction of each institution’s development work is contributed back to the community, then the whole system gets better and everyone benefits.

Daarnaast gaat deze bijdrage heel beknopt in op de stappen die een organisatie moet nemen om open source software in te voeren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Bij de Digitale Universiteit is ook een uitgebreid rapport verschenen met mythes en feiten over het toepassen van open source (of redenen om er wel of niet voor te kiezen) binnen het domein van Electronische Leeromgevingen. Het rapport is van de hand van een aantal collega’s van de Open Universiteit.
    Kijk (een hele lange URL, helaas) voor alle publicaties, waaronder deze, van de DU op:
    http://www.du.nl/digiuni/index.cfm/site/Rapporten/pageid/C20FBF16-BA4D-C4F8-DB2C4D7F44EAA5DA/index.cfm

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *