Het Zwitserse Netzlernen vat een podcast samen waarin de succesfactoren van de elektronische leeromgeving Moodle worden beschreven. Moodle zou succesvol zijn omdat:
- Een ELO systeembeheerders moet overtuigen. Moodle lijkt dat te doen omdat het eenvoudig te installeren is.
- Een ELO docenten/begeleiders moet overtuigen. Aangezien Moodle snel onder de knie te krijgen is, overtuigt deze ELO docenten/begeleiders. Terecht geeft Netzlernen aan dat docenten/begeleiders het juist complex vinden om e-learning op een zinvolle manier in te zetten (het gaat niet alleen om de gebruikersvriendelijkheid van de applicatie).
- Een ELO lerenden moet overtuigen. En dat doet Moodle volgens Netzlernen omdat het samenwerkend leren expliciet ondersteunt.
Ik vraag me af of die vlieger opgaat. Is dat ècht voor lerenden het doorslaggevend argument? Verwachten ze dat van een ELO? Hebben lerenden niet dikwijls ook een heel traditioneel beeld van leren (het paradigma van kennisoverdracht)?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Boeiend om dat te lezen. Mijn zoon zit dit jaar in de brugklas en “moet” daarbij gebruik maken van de ELO Moodle. Echter, deze ELO is is voor hem verre van interessant omdat:
1) Hij het onzin vindt dat er een pdf-bestand van 10 bladzijdes uitgeprint moet worden voor project x terwijl hij voor vak y “gewoon” stencils krijgt.
2) hij zich moeiteloos kan koppelen aan modules voor VWO5. Waarom heb ik dat in beeld, vraag hij zich af? (en wat gebeurt er als je jezelf eraan koppelt, vraagt zijn vader zich af)
3)de docent van het vak informatica (!) de mail in de ELO niet leest, dus is communiceren via die route zinloos.
4) hij zelf zijn mailbox in de ELO 1 keer gezien heeft, nl bij de introductie en daarna nooit meer (want er is MSN)
5)de leerlingen het forum in de ELO niet gebruiken want er is toch MSN!
6)Er tenminste een ding is dat niet voor hem interessant is, namelijk een inschrijfsysteem voor de gesprekken met mentor en docenten. Dat is voor de ouders aardig, niet voor hem.
Als dit de reactie van de leerling is, vraag ik me af of de docenten wel in de gaten hebben dat usability en inhoud twee verschillende zaken zijn. Makkelijk te bedienen? OK. Maar nu de inhoud! Als je klant (mijn zoontje dus) in de brugklas al roept dat het onzin is, niet leuk is enz enz, hoe groot moet je inspanning wel niet worden om die klant als het ware terug te winnen? Met goede inhoud dus. Zonder goede inhoud, heb je niet veel aan een ELO, hoe mooi, makkelijk, lelijk of complex deze ook mag zijn.
Wilfred,
ter illustratie vond ik nog deze instructie in de ELO:
“Ga naar het Word-document opdrachten geschiedenis. Vul de antwoorden in en save je document. Load dit document up via de ELO”
Is it dan niet strange dat ik myself wel ’s afvraag waar het met het Engels en Dutch van onze kids naar toe gaat? Who knows??
🙂
Helemaal mee eens,
Als je een elo alleen maar gebruikt als digitale vergaarbak, zijn er snellere en affectievere methoden denkbaar. Als je echter meer mogelijkheden van een elo in dit geval Moodle gebruikt, beantwoord je veel meer aan de doelstellingen daarvan: instructiefilm, presentaties van leerlingen gemakkelijk bereikbaar (en nooit kwijt), samenwerkingsopdrachten via een Wiki, een logboek over je stage bij kunnen houden (online en dus ook mogelijk voor een docent om ook op die manier contact te houden) enz.
Ik denk dat het plezier van leerlingen in een elo afhankelijk is van de mogelijkheden die een elo biedt en het gebruik daarvan door de docent. En daar is Moodle ook sterk in – omdat het voor een docent ook niet moeilijk is. Leerlingen op de school waar ik werk zijn wel enthousiast over moodle; een werkstuk digitaal, in powerpoint en in kleur is mooier dan een uitgeprint exemplaar in zwartwit. Ze hebben trouwens ook andere redenen om het leuk te vinden.
m.a.w. klaag niet over het instrument, maar kijk naar degene die het hanteert.
Wilfred, ik zie dat je zelf een cursus verzorgt in Moodle op Fontys (He, ik dacht dat ze daar N@tschool gebruikten??)
Kun je wat vertellen over je eigen ervaringen daar?
Ik heb beperkte ervaring met Moodle. Ik was gastdocent bij Fontys Interactive (Fontys ‘regulier’ gebruikt inderdaad N@tschool), nu gebruik ik Moodle in het kader van een Europees project.
Persoonlijk vond ik Moodle best makkelijk te bedienen. Ik had ‘m binnen een uurtje onder de knie. De cursisten vonden Moodle minder intuïtief dan ik had gedacht dat ze Moodle zouden vinden. Het viel me ook op dat andere docenten Moodle heel traditioneel gebruikten (aankondigingen, materiaal ontsluiten). De enrollment procedure lijkt me niet handig als je grote groepen studenten aan een cursus moet toevoegen (denk aan psychologie met honderden eerstejaars). Of kan dat ook automatisch via een script.
De functionaliteiten zijn wel ok.