Waarom zo veel studenten bij Massive Open Online Courses uitvallen

Waarom schrijven deelnemers zich op grote schaal in voor Massive Open Online Courses (MOOC), maar maken zij deze niet af? Op deze vraag probeert Ian Quillen antwoord te geven.

Quillen baseert zich hierbij op twee bijdragen van Katy Jordan en Michelle Rhee-Wise.

  1. MOOC's vormen ook een proeftuin voor degenen die willen verkennen wat deze manier van online leren voor hun eigen (commercieel) opleidingsinstituut betekent. Dat maakt MOOC's ook waardevol.
  2. Veel deelnemers zijn vooral nieuwsgierig naar hoe een MOOC werkt.
  3. Het zijn vooral professionals (geen jonge studenten) die deelnemen aan MOOC's. Zij willen zich verder ontwikkelen om van baan te wisselen, nieuwe kennis en vaardigheden te ontwikkelen of die zich binnen de huidige functie willen profileren. Het gaat hun echter niet om een bewijs van deelname.
  4. Het bewijs van deelname aan een MOOC heeft veel minder status dan een officieel certificaat. Je kunt ook voldoende leren, zonder een MOOC af te maken.
  5. Het is de vraag of het afmaken van een MOOC de carrière meer bevordert dan de deelname. Het is onduidelijk wat de waarde van een formeel afgesloten MOOC is voor het CV.
  6. Uitval uit traditionele universitaire cursussen heeft veel meer gevolgen voor studenten dan uitval uit MOOC's. Studenten schrijven zich nu in voor cursussen, waarvoor zij zich bij een gewone universiteit nooit zouden hebben ingeschreven omdat zij de kans op uitval erg groot achten.
  7. Ondanks de hoge uitvalcijfers halen absoluut gezien nog steeds erg veel lerenden de eindstreep bij een MOOC. MOOC's bereiken daarmee veel meer lerenden dan campusonderwijs.

De eerste twee redenen spelen mee, maar verklaren natuurlijk niet dat duizenden MOOC's voortijdig verlaten. Reden 3 t/m 6 doen dat wat mij betreft wel. In aanvulling op de derde reden kun je ook nog stellen dat werkende professionals (die vaak ook een gezin hebben) grote moeite hebben om deelname aan een MOOC in te passen in hun agenda.

Je mag de uitval van MOOC's daardoor wat mij betreft niet vergelijken met het rendement van reguliere universitaire studies. Dt is appels met peren vergelijken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Waarom was de eerste e-learninggolf ook al weer mislukt? Juist; te weinig interactie. Te weinig aandacht voor het belang van “leren in een groep”; te weinig aandacht voor de motiverende en menselijke factoren. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. En toch zijn MOOCS boeiend, echter de live-component die wat prominenter te worden ingevuld! Gewoon gezellig online dus! 🙂 Keep the good work going!

  2. Vergelijk het met traditionele zelfstudie bij instituten als LOI of NHA. Daar is de uitval 80%. Dat hoort bij het fenomeen zelfstudie. En heeft niets met e-learning of MOOC’s te maken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *