Sarah Kessler gaat in The Case For Social Media in Schools in op een pilot project waaruit zou blijken dat leerlingen betere leerresultaten behalen nadat social media werden gebruikt. Ook werd het verzuim drastisch terug gedrongen. Helaas ontbreekt informatie over de onderzoeksopzet, zodat je weinig kunt zeggen over de waarde van dit onderzoek.
Volgens Kessler zijn er zes redenen om als school meer met sociale media te doen:
- Sociale media zijn een blijvertje. Ze maken deel uit van ons leven, en vooral van het leven van jongeren. "It’s better to teach it than to fight it", schrijft zij. Britse scholen die jongeren weerhielden van internettoegang merkten zelfs dat jongeren niet aangemoedigd werden verantwoordelijkheid te nemen voor hun online daden (buiten school).
- Het gebruik van sociale media kan de motivatie van lerenden vergroten. Daardoor leren zij beter. Leerlingen die hun kennis via een blog uitdragen, zijn vaak gemotiveerder omdat zij bijvoorbeeld ook voor hun vrienden schrijven.
- Er zijn ook veilige sociale media beschikbaar (speciaal ontwikkeld voor het onderwijs).
- Je kunt leerlingen dankzij sociale media ook zinvol online bezig laten zijn, na schooltijd. Kessler geeft het voorbeeld van een docente die leerlingen met succes online aan een extra-curriculaire discussieopdracht liet werken.
- Sociale media bevordert samenwerking, in plaats van 'kliekvorming'. Daarmee bereid je lerenden ook voor op de toekomst waarin samenwerken steeds belangrijker wordt.
- Mobiele telefoons zijn handige hulpmiddelen voor leren.
The cell phone is a parent-sponsored, parent-funded communication channel, and schools need to wrap their mind around it to reach and engage the kids
(via Jane Hart)
Pedro De Bruyckere geeft in zijn commentaar aan dat je sociale media moet gebruiken als je een bepaald doel wilt bereiken. Zie je geen meerwaarde, gebruik het dan niet. Terecht stelt hij o.a. ook dat sociale media bedoeld zijn voor een gesprek, niet voor eenrichtingsverkeer.
Ik vind ook dat je sociale media niet 'zo maar' moet gebruiken, maar met een bepaald doel moet inzetten. Daarbij moet je er volgens mij wel voor zorgen dat sociale media wel in het curriculum als geheel aan bod komen (zie Kessler's eerste reden om sociale media op school te gebruiken).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Gaan we nu met z’n allen (Pedro de Bruyckere ook al) alleen maar de argumenten van Mashable overnemen? Zelf vind ik het niet de sterkste redenenen – en ook clearly niet bedacht door echte onderwijsmensen! Groeten! Daniel Lechner
@Daniel Lechner: ik (en Pedro ook) nemen niet ‘alleen maar’ argumenten van Mashable over. Deze blog post ging daar wel over.