Waarom RSS onderbenut blijft

Ferry den Dopper vraagt zich af waarom zo weinig mensen RSS kennen en gebruiken, terwijl deze technologie het stadium van de early adoption allang voorbij had kunnen zijn. Volgens Den Dopper bespaart RSS tijd en draagt het bij aan een meer efficiënte informatievergaring. En juist in een land als Nederland, met een hoge internetpenetratie en veel kenniswerkers, zou je verwachten dat RSS op grote schaal gebruikt zou worden. Niet dus.

Ferry den Dopper heeft daar een aantal verklaringen voor. Zijn belangrijkste reden is dat omgaan met een gekozen RSS-reader niet past bij de manier van werken van mensen. Het moet geen extra handelingen kosten. Op zich zit daar wat in. Alleen: waarom is e-mail wel relatief snel en massaal geaccepteerd? E-mail maakte ook extra handelingen noodzakelijk.Ik kom daar zo op terug.

Een andere reden is volgens Den Dopper dat mensen bang zijn voor verandering. Dat is mij te kort door de bocht geformuleerd. Angst voor verandering komt namelijk altijd ergens vandaan. Mensen hebben redenen om veranderingen niet te zien zitten. Je kunt het niet eens zijn met die redenen, of de redenen proberen te begrijpen. En je kunt de redenen zelfs onderstrepen.

Ik heb de volgende, elkaar aanvullende, verklaringen voor het onbenut blijven van RSS:

  • Veel mensen kennen het niet. RSS is populair bij een niche web 2.0 adepten.
  • RSS heeft een nerd-imago.
  • Het is een lastig uit te leggen technologie. Niet iedereen snapt het.
  • Potentiële gebruikers beschouwen het verwerken van informatie via RSS als een kostenpost, en niet als een investering.
  • Voor veel mensen is de grens bereikt van wat zij voor hun gevoel aan informatie kunnen verwerken.
    E-mail en het internet hebben daar fors aan bijgedragen. Vóórdat e-mail en internet worden gebruikt, was nauwelijks sprake van een tsunami aan informatie. Daarom zijn e-mail en internet wel breed geadopteerd. Deze technologieën hadden ook duidelijke toegevoegde waarde ten opzichte van het bestaande. Veel mensen zijn nu juist bang voor een extra vloed aan informatie. Vooral als ze zien dat sommige RSS-gebruikers dagelijks honderden berichten voor hun kiezen krijgen.
  • Daar komt bij dat je er niet bent met het gebruik van RSS en een RSS-feedreader. Je moet er mee leren omgaan. Je moet heel anders omgaan met informatie omdat je anders daadwerkelijk wordt overspoeld met gegevens.
  • De doelgroep kent geen sense of urgency: ze hebben niet het gevoel belangrijke informatie te missen. En misschien missen ze die ook niet. RSS heeft voor deze groep geen toegevoegde waarde.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

11 reacties

  1. Hoi Wilfred,
    Je laatste punt is volgens mij het belangrijkste. Ik merk zelf dat veel mensen simpelweg geen nieuws willen bijhouden, ook niet op hun vakgebied. Voor mij onvoorstelbaar maar het is een kwestie van andere prioriteiten. Blijkbaar is het essentieel voor het goed of voldoende functioneren en biedt het niet een duidelijke meerwaarde.
    In dat zicht gezien kan RSS die (grote) groep nooit bekoren. Als je geen behoefte hebt aan nieuws (nieuwssites, vakcommunities, blogs, etc.) dan is het verzamelen en organiseren van dit nieuws totaal irrelevant.
    Misschien moeten wij (de RSS-fanboys) maar eens realiseren dat niet iedereen Twitterend, Bloggend en RSS-lezend door het leven gaat. And who cares?
    Hartelijke groeten, Marcel

  2. Verstandige werkgevers blokkeren bovendien het gebruikt van feedreaders (net als sociale netwerksites). Ze versnipperen de aandacht van de gebruiker en zijn daardoor slecht voor de productiviteit.

  3. Dag Wilfred,
    Volgens mij slaat RSS niet zo aan omdat het niet iets anders vervangt zoals e-mail dat doet. Of misschien nog beter geformuleerd: aansluit bij wat mensen al kennen. E-mail is gewoon de digitale variant van mail (als ik het even kort door de bocht mag formuleren). Kun je RSS ook zo makkelijk uitleggen? Het zou goed kunnen dan de afkorting er zelf ook debet aan is. Als ik vertel dat RSS staat Realy Simple Syndication dan kijken de meeste mensen (studenten) me glazig aan en zie ik ze denken: ja hoor, realy simple. Vast niet. Daarom promoot ik het vaak ook als een soort een abonnement dat je neemt op berichten die je interessant vindt. Maar het nadeel van deze metafoor is weer dat mensen dan direct denken dat het geld kost. Je zou het natuurlijk ook als professionaliseringstool kunnen inzetten. Maar ik ben benieuwd welke manager dit aan zijn werknemers op die manier zal aanraden.

  4. Al meerdere keren had ik pogingen gedaan om googlereader te gebruiken. ik liep er steeds in vast. Ik wil vooral graag vakliteratuur bijhouden (nieuwsbrieven relevante websites: de websites miste ik voorheen (die zette ik als favoriet en ik keek er af en toe naar)en de nieuwsbrieven verstopten mijn (zakelijke) email-box.) Inmiddels is het me gelukt en zo krijg ik ook dit blog nu via de reader. maar wat erg irritant is dat in mijn branche (jeugd- en onderwijsbeleid en overheid)erg weinig gedaan wordt met RSS. het meeste komt via verzamelsites zoals onderwijsnieuwsdienst die wel met rss werken. Dus voorlopig ben ik nog niet af van de nieuwsbrieven..helaas.
    kan het volstromen van e-mailboxen en het op je eigen moment (zonder de dwang van een leeg te maken mailbox) naar relevante informatie te kijken geen punt moeten zijn om werkgevers (en aanbieders van informatie)over de streep te trekken voor rss???? Dat wordt toch wel tijd.

  5. Het bekt idd niet goed – zoeken we een makkelijke naam ?-, het klinkt erg nerdy, moeilijk en de “meerwaarde” (“nieuws komt naar mij ipv ik op zoek naar nieuws”) klinkt alsof er nog meer info (werk) op je af zal komen.
    “En er was al zoveel te lezen in de mailbox”.
    De readers zelf zijn ook niet zo simpel. Je moet nl. iets extra doen, je abonneren, en dat klinkt als extra werk. Add this buttons maken het al iets makkelijker, maar toch..
    Bovendien werken veel firma’s nog met IE6 (en bannen ze FF), en bieden ze zelf geen feeds aan. (Je zou versteld staan hoeveel ‘nieuwsbrieven’ er nog per mail gestuurd worden !)
    Als er nu eens een eindterm ICT zou komen : info vaardig bevat gebruik kunnen maken van infova’d technieken zoals RSS of zo iets…
    (en we vergeten de docenten hierbij niet 😉
    En voor bedrijven zijn medewerkers die gericht info kunnen doorzoeken erg waardevol en tijdsbesparend als correct gebruikt : Persoonlijke abonnementen is kwestie van “eerlijkheid” tov werkgever, maar da’s niets anders dan het gebruik van mail of een telefoon… Goede afspraken zijn altijd belangrijk 😉

  6. Ik heb getriggerd door deze post bij het artikel op Frankwatching een reactie geplaatst.
    Omdat de trigger HIER gegeven werd herhaal ik die reactie ook graag hier.
    Daar komt ie:
    We zijn er zo langzamerhand toch allemaal wel achter dat we het helemaal niet moeten hebben over ‘het gebruiken van RSS’. Dat doen we bij email ook niet: Er is toch geen hond die zegt dat we dan SMTP en POP gebruiken? Of dat we HTML en CSS gebruiken als we op het web surfen?
    Mensen hoeven RSS dus helemaal niet ’te gebruiken’ en dus ook niet te weten dat het bestaat laat staan te weten wat het is. Gewoon niet over praten. Althans niet expliciet.
    Wat belangrijk is (en wat maar mondjesmaat beseft wordt) is dat er onder water heel veel ge-RSS-d wordt. Impliciet gebruik van RSS is behoorlijk omvangrijk geworden. Heel veel websites collecteren en aggregeren immers dankzij RSS automatisch de content die relevant lijkt voor zijn doelgroep. En wij, als bloggers, doen precies hetzelfde zodat de gemiddelde web-gebruiker zich gewoon kan bezighouden met zoeken, vinden, surfen en reageren.
    “RSS moet voor het monitoren van informatiebronnen handelingen wegnemen, niet toevoegen.” <<< Inderdaad, DAT is wat RSS nu doet (voor sommigen ongemerkt/onzichtbaar). RSS beantwoord hierdoor helemaal aan de verwachtingen, althans als we het over toepassing van RSS voor syndicatie/aggregatie van nieuws & blogposts hebben. Maar misschien dat het aardig is om ook eens te onderzoeken hoe het zit met 'het bekend zijn' met en 'het gebruiken' van RSS voor hele andere dingen die hiermee mogelijk zijn. Wat dacht je van bijvoorbeeld software distributie, software updates, data-casting, image/photo casting, code casting en ga zo maar door. Een heel andere doelgroep, en... waarschijnlijk heel andere uitkomsten.

  7. Ik was van plan een reactie te schrijven, maar Fred was me voor. Ik sluit me daar dan ook bij aan.
    Veel mensen ‘gebruiken’ wel degelijk RSS. Het is een infrastructurele dienst. Veel sites maken gebruik van RSS om informatie te remixen, of in andere context te plaatsen. Dat gebeurt onzichtbaar voor de gebruiker. Net zoals iedereen die wel eens op internet komt gebruik maakt van javascript, html, http, noem maar op.

  8. @Christian: dat méén je niet, hoop ik. Zullen we dan ook maar meteen e-mail, de telefoon of de koffiemachine afschaffen?
    @alian: ik mis voor mijn werk eigenlijk alleen een RSS-feed bij de MBO Raad en bij Surfspace. Verder heeft het ministerie van OC&W veel feeds. Andere onderwijsorganisaties ook.
    @anderen: wat me verder opvalt, is dat Fred Zelders en Koen aangeven dat RSS impliciet al veel wordt gebruikt. Wordt RSS echt al zo veel gebruikt, zonder dat ‘we’ het weten? Volgens mij valt ook dat tegen.

  9. RSS is net als wiskunde op school is/was. Het is nerdy en je hebt geen flauw idee wat je er mee moet. Het is gewoon niet “sexy” voor de massa. Ik denk dat een vergelijkbaar gevoel en imago heerst over RSS.

  10. Wilfred
    Ik onderschrijf de meeste van je argumenten, maar het 5e punt ‘Voor veel mensen is de grens bereikt van wat zij voor hun gevoel aan informatie kunnen verwerken…..’ geldt alleen als je je bij die conclusie neerlegt. Als mensen werkelijk zo redeneren lijkt het me eerder een punt om juist tot gebruik van RSS over te gaan. Natuurlijk is er de onbekendheid, het nerdy-imago en die leercurve, maar naar mijn ervaring wint de behoefte om op een hanteerbare wijze bij te blijven het (steeds vaker). Tenminste, zo heeft het bij mij gewerkt. Net als veel collega’s (nog steeds doen) bezocht ik telkens weer sites en blogs om te kijken of er wat van mijn gading bijgekomen was. (De conclusie dat collega’s ongeinteresseeerd zijn om bij te blijven onderschrijf ik niet!) Eenmaal begrepen wat RSS doet, scheelt dat veel moeite en tijd en krijg je de mogelijkheid dat op eenvoudige wijze met anderen te delen er gratis bij. Het selectieproces welke berichten je dan wel of juist niet leest is ook niet wezenlijk anders dan wat er gebeurt als je een tijdschrift of een krant leest. Met die metafoor heb ik al een aantal collega’s aan RSS gekregen.
    Ik mis een belangrijk argument in je rijtje. Ik merk dat voor veel collega’s ict synoniem is met het gebruik van de software (Office + IE) van die andere firma met een hoofdletter M. Microsoft doet weinig moeite om de voordelen van RSS en het gebruik ervan naar voren te brengen. Pas als mensen eenmaal de stap nemen om daarbuiten programma’s te gaan gebruiken, bijvoorbeeld een andere browser en ontdekken dat er andere/nieuwe/handige(ger) mogelijkheden zijn om klussen te klaren, zie je een proces op gang komt van meer taakgericht en persoonlijk ict-gebruik. Daar hoort in mijn zienswijze het gebruik van RSS bij. Ik neem dat collega’s niet kwalijk, zolang het scholingsaanbod tot ECDL (digitaal ict-rijbewijs) beperkt blijft. Welke initiatieven ken jij die dat doorbreken?
    Johannes

  11. @Wilfred:
    Je zei “Wordt RSS echt al zo veel gebruikt, zonder dat ‘we’ het weten? Volgens mij valt ook dat tegen.”
    Ik kan niet beoordelen of dat in de edu-banche tegen valt. Maar neem van mij aan dat er
    a) Door menig een driftig ge-aggregeerd en gefilterd wordt daarmee de info-stroom te raffineren
    b) Door menige service dankbaar ge-grabd wordt om zodoende voor zijn (haar?) doelgroep een interessant info pakket samen te stellen en te serveren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *