Waarom podcasten niet het nieuwe bloggen is

Je leest (of beter: hoort) al vele jaren verhalen die het einde van het bloggen voorspellen. Podcasten zou het nieuwe bloggen zijn. Ik geloof daar niet in.

Marketingfacts laat columniste Nynke de Jong aan het woord die voorspelt dat podcasts weleens de plaats van weblogs kunnen gaan innemen. Weblogs waren een jaar of tien geleden volgens Nynke mooie afgebakende plekken waarbij bloggers elkaar vaak ook kenden. Het waren plekken waar je jezelf kon uiten, en met elkaar in gesprek kon gaan. Podcasts vormen nu “zo’n fijne afgebakende wereld“.

Los van het feit dat je podcasts echt niet als een “nieuw medium” kunt beschouwen (wat de auteur wel doet), is het m.i. ook een heel ander medium. Je stopt ook niet met het lezen van romans als deze verfilmd worden.

Een blog schrijven is een ander proces dan een podcast inspreken. Een tekst lezen leidt tot een hele andere beleving en verwerking dan een tekst beluisteren. Veel mensen luisteren ook naar een podcast terwijl ze bezig zijn met een activiteit die ook veel van de hersenen vergt (zoals auto rijden).

Een groot verschil is verder dat je bij blogs veel beter in staat bent om de inhoud te cureren, om vervolgens te beslissen of je de bijdrage daadwerkelijk gaat bestuderen. Bij een podcast kost dat beduidend meer tijd.

Daar komt bij dat ik niet geloof dat er minder geblogd wordt. Ik kom juist veel meer geschreven bijdragen tegen. Maar dan bij LinkedIn, waar ook veel gereageerd wordt op bijdragen. Naast het voordeel van een toegankelijk en druk bezocht professioneel platform, heeft dit overigens ook nadelen (o.a. monopoliepositie van LinkedIn).

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *