Waarom online samenwerken vaak niet lukt

Organisatie- en cultuurfactoren zijn de redenen als online samenwerken en het gebruik van online samenwerkingstools geen succes zijn. Dat stelt Danny Oosterveer in De valkuilen van online samenwerken in projecten. Volgens hem spelen communicatie en samenwerking daarin vaak een sleutelrol. In hoeverre zijn de valkuilen die hij beschrijft, ook relevant voor samenwerken leren met behulp van ICT? Die vertaalslag wil ik maken.

  1. Een te grote projectscoop. Grote en omvangrijke projecten zijn vaak moeilijk te managen. Dat geldt ook voor te complexe en te veelomvattende taken bij samenwerkend leren. Online samenwerkend leren heeft dan te weinig focus.
  2. Een verkeerde samenstelling van het projecteam. Ook bij samenwerkend leren met behulp van ICT is een zorgvuldige samenstelling van de groep van belang. De omvang en benodigde expertise zijn afhankelijk van het doel.
  3. Geen expliciete afspraken over hoe er wordt samengewerkt. De tools sluiten niet aan bij de gehanteerde werkwijzen. Ook dat is herkenbaar. Technologieën zullen gerelateerd moeten zijn aan leeractiviteiten, en niet vrijblijvend worden gebruikt.
  4. De samenwerkingstechnologie staat centraal. Eerst de mens, dan de technologie, stelt Oosterveer terecht. De technologie moet de gewenste manier van samenwerken ondersteunen, en de werkwijze niet voorschrijven. Ik heb ook wel eens gewerkt met tools die van gebruikers verlangden dat zij aangaven wat voor type bijdragen zij wilden leveren. Als gebruikers op die manier niet gewend zijn om te discussiëren, dan zul je dáár eerst aandacht aan besteden of andere tools gebruiken.
  5. Geen gevoel van verbinding tussen de teamleden. Ook daaraan zul je bij samenwerkend leren met behulp van ICT aandacht aan moeten besteden. Gilly Salmon, onder andere, heeft daar jaren geleden al aandacht voor gevraagd.
  6. Virtueel samenwerken als kostenbesparing werkt averechts als motivatie. Deze valkuil is ook relevant voor samenwerkend leren met behulp van ICT als lerenden het gevoel hebben dat de organisatie onderwijs goedkoper wil maken door ICT in te zetten, terwijl lerenden elkaar eigenlijk fysiek willen ontmoeten.
  7. Geen committment. Dat geldt bij samenwerkend leren met behulp van ICT ook. Als er geen draagvlak is voor deze manier van leren, dan zal online samenwerkend leren ook niet van de grond komen. Deze manier van leren moet betekenis hebben voor de lerenden.

Al met al vind ik Oosterhuis’ valkuilen erg relevant voor samenwerkend leren met behulp van ICT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Wat samenwerken betreft ben ik het helemaal eens met de heer Rubens. Ik denk daarenboven dat de kruisbestuiving bij het ICT leren toch minder zal zijn dan bij de klassieke manier. Samenwerken vraagt goed doordenken.
    Eva Joos.

  2. Het klopt dat de organisatiecultuur zich bewust moet zijn van de voordelen van online samenwerken. Alleen op die manier kan de juiste manier worden geïmplementeerd binnen een organisatie. Het is belangrijk dat er toezicht gehouden wordt door moderators, anders heeft het werken met een tool ook geen zin. Op die manier kunnen valkuilen worden opgevangen en op de juiste manier worden verbeterd, zodat de online samenwerking kan worden verbeterd. Viadesk is een online collaboration tool die naast de tool ook service verleent aan de hand van workshops. Op deze manier begeleiden zij de klant om de tool goed in te zetten om het online samenwerking te verbeteren in plaats van een terug val in de aangegeven valkuilen.

    De moeite waard om te bekijken!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *