Een voormalig collega van me, die weinig op heeft met technology enhanced learning, vroeg me ooit waarom al die ‘ICT-jongens’ toch zo graag op reis gaan om een congres te bezoeken: “Leren kan toch via de computer”? Dat klopt natuurlijk. Toch zijn er goede redenen om er zo af en toe op uit te trekken, en van aangezicht tot aangezicht kennis en ervaringen met elkaar te delen.
Volgens Angelita Williams zijn er drie goede redenen:
- Vergroot de mogelijkheden om te netwerken. Je ontmoet er interessante mensen voor het eerst, waarmee je vervolgens online contact kunt onderhouden. Of iemand inspirerend is, merk je vaak via het persoonlijk contact. Verder kom je relatief gemakkelijk in aanraking met experts op jouw vakgebied, schrijft zij. Interacties met deze experts zijn volgens haar het meest effectief als zij persoonlijk van aard zijn.
- Capitaliseer je interne talent. Medewerkers komen terug met nieuwe ideeën waar de hele organisatie baat bij heeft. Het leren van nieuwe dingen door zittende medewerkers is efficiënter dan het aannemen van nieuwe medewerkers.
- Maak medewerkers blijer. Het mogen bezoeken van een conferentie is dikwijls goed voor de motivatie. Medewerkers komen met meer inspiratie terug.
Bij het eerste punt wil ik opmerken dat het in aanraking komen met experts wel eens tegen kan vallen. Sprekers zijn vaak moeilijk toegankelijk, zeker tijdens grootschalige congressen. Bijvoorbeeld omdat men al in gesprek is. Via online masterclasses, zoals wij die in het kader van OpenU organiseren, kun je ook in contact komen met experts. Daarnaast kun je ook online, onverwacht, in contact komen met inspirerende personen.
Mijn opmerking bij punt 2 is: dit voordeel is afhankelijk van de manier waarop je interne kennisdeling door conferentiegangers organiseert. In veel gevallen wordt niet of nauwelijks gebruik gemaakt van wat iemand tijdens een congres heeft geleerd. Zonde.
Blijft dan met name het punt van de motivatie over? Volgens mij niet. De leereffecten van conferenties worden volgens mij namelijk ook direct en indirect (via motivatie) beïnvloed door de sfeer van een congres. De congressen van het Consortium voor Innovatie zijn daar wat mij betreft een goed voorbeeld van. Een dergelijke sfeer is volgens mij online niet te creëren, en ook niet over te brengen.
Daarnaast vormen keynotes, workshops, postersessies, leercafé’s, demonstraties etc. niet de enige leeractiviteiten tijdens een congres. Verwerking van het geleerde vindt ook plaats via informele, kleinschalige, gesprekken (bijvoorbeeld tijdens de lunch). Juist die activiteiten zijn tijdens een online event niet of nauwelijks te organiseren. Vooral als de gesprekken een vertrouwelijk karakter hebben.
Tenslotte moeten we ook het leereffect niet onderschatten van het gedurende een hele dag of paar dagen ongedompeld zijn in de context van een congres. Tijdens online sessies kun je zo’n onderdompeling veel moeilijker realiseren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie