In de hedendaagse informatiesamenleving proberen we -‘druk, druk’ als we zijn- meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren. Daar kunnen we beter mee stoppen, betoogt Paul Atchley, cognitief psycholoog aan de Universiteit van Kansas. Het is namelijk niet effectief voor je werk, en in je dagelijks leven:
It takes time (an average of 15 minutes) to re-orient to a primary task after a distraction such as an email. Efficiency can drop by as much as 40%. Long-term memory suffers and creativity — a skill associated with keeping in mind multiple, less common, associations — is reduced.
Atchley baseert zich hierbij naar eigen zeggen op diverse onderzoeken, en illustreert ook dat onze hersenen niet in staat zijn om snel te wisselen tussen taken. Waarom we dat dan toch steeds proberen? Omdat social messaging zo belangrijk voor ons mensen is. Het geeft ons o.a. het gevoel bij een groep te horen. Ook versterkt het ons vertrouwen als we via sociale netwerken worden bevestigd in datgene wat wij al weten.
De auteur geeft ook enkele tips hoe om te gaan met de neiging om te multitasken:
- Werk aan één taak tegelijkertijd, tot dat deze af is. Wissel van taak als je aandacht na ongeveer 18 minuten verslapt. Noteer waar je bent gebleven.
- Durf je deur te sluiten. Ook digitaal, als je productief en creatief moet zijn.
- Geef toe dat niet alle informatie bruikbaar is. Schift communicaties en sociale netwerken die voor je taak waardevol en minder waardevol zijn.
Wat ik me hierbij wel afvraag, is:
- Is hierbij geen sprake van een relatie met de complexiteit van taken? Wellicht is het wel mogelijk om snel te wisselen tussen eenvoudige taken.
- Is het snel wisselen tussen taken te leren? Ik heb het gevoel dat ik vandaag de dag beter in staat ben om snel tussen bepaalde taken te schakelen, dan een aantal jaren geleden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie