Waarom leren met behulp van ICT groeit

De bijdrage How (And Why) Digital Learning Is Growing laat in een notendop zien hoe en waarom ICT binnen het onderwijs een steeds belangrijkere plek inneemt als het gaat om leren.

Deze bijdrage is gebaseerd op een infographic. Enkele opvallende zaken.

  • De eerste elektronische leeromgeving is al in 1990 gelanceerd (voor het Mac-platform).
  • In 2007 heeft wereldwijd 1 op de 5 studenten deelgenomen aan minimaal één online cursus.
  • De wijze waarop 'digitaal leren' vorm krijgt, varieert sterk.
  • In de VS is het aantal K12-leerlingen dat deelneemt aan een online cursus in tien jaar tijd met 6600% toegenomen. De absolute getallen zijn ook indrukwekkend: van 45000 naar 3 miljoen.
  • 86,5% van de instellingen voor hoger onderwijs biedt minimaal één online cursus aan.

Interessant zijn ook de prikkels om met online leren aan de slag te gaan:

  • Het aanbieden van een grotere diversiteit aan leeractiviteiten.
  • Meer flexibiliteit in leren.
  • Kwaliteitsverbetering, met als gevolg betere resultaten.
  • Lagere ontwikkelkosten en lagere kosten voor deelname.

Dit zijn ook de 'drivers' die ik dikwijls noem (krachtige leeromgeving, flexibiliteit, effectiever en efficiënter leren). Al is veel afhankelijk van de uitvoering.

 

Gisteren kwam tijdens een adviesgesprek nog een reden aan de orde die te maken heeft met de kwaliteit, maar mijns inziens toch aparte vermelding verdient:

 

ICT biedt docenten de mogelijkheid om 'dichter' op hun lerenden te zitten. Dankzij communicatiefaciliteiten is -indien gewenst- nauwer contact mogelijk. En dankzij bijvoorbeeld learning analytics kan een docent beter zicht hebben op de ontwikkeling van de lerenden.

 

Ook nu geldt: mits goed doordacht toegepast.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *